تفاوت ایمیل و جیمیل ، آیا با هم فرق دارند؟

تفاوت ایمیل و جیمیل

در این مقاله می‌ خوانید:

ایمیل یک پیام دیجیتالی است. جیمیل یک سرویس محبوب ارائه‌دهنده ایمیل است که بیش از یک میلیارد کاربر دارد. تفاوت ایمیل و جیمیل در این است که ایمیل روشی برای تبادل پیام‌های دیجیتال از طریق شبکه ارتباطی مانند اینترنت است در حالی‌که جیمیل ارائه‌دهنده خدمات ایمیل توسط شرکت گوگل است.

آدرس ایمیل چیست؟

آدرس ایمیل همان نشانی منحصربفردی است که برای ایمیل مشخص شده است. شرکت‌های خارجی و داخلی مختلفی برای ساخت ایمیل وجود دارند که بصورت رایگان یا با پرداخت هزینه امکان ایجاد آدرس ایمیل را برای کاربران فراهم می‌کنند. قبل از ساخت یک آدرس ایمیل معتبر بهتر است با اصول و قواعد ایمیل معتبر آشنا باشید. ایمیلی معتبر است که قبل از علامت @ اطلاعات معتبر شناسنامه‌ای شخص مانند نام و نام‌خانوادگی قرار بگیرد. مثلا آدرس ایمیل زیر برای شخصی به‌نام علی علوی پیشنهاد می‌شود:
Ali.alavi@yahoo.com
البته ممکن است شخصی پیش از شما هنگام ساخت ایمیل از این آدرس ایمیل استفاده کرده باشد که در اغلب سرویس‌های ایمیل رایگان این مشکل وجود دارد که می‌توان با اضافه کردن رقم یا کاراکتری آن را تغییر داد.

جیمیل چیست؟

جیمیل یکی از سرویس‌دهنده‌های ایمیل خارجی است که در سال 2004 توسط گوگل ارائه شد. در ابتدا ثبت‌نام در جیمیل تنها از طریق دریافت دعوت‌نامه از کاربری که دارای حساب جیمیل بود امکان‌پذیر بود. سرویس جیمیل در سال 2007 برای عموم آزاد شد و برای عضویت و استفاده از خدمات آن نیازی به دعوت‌نامه نداشت.
جیمیل جزو قوی‌ترین سرویس‌های ایمیل محسوب می‌شود که به کاربران فضای رایگان جهت ارائه ایمیل می‌دهد.

کاربرد ایمیل و جیمیل

تفاوت بین ایمیل و جیمیل

کاربرد، نوع استفاده و هدف از ساخت ایمیل و جیمیل یکسان می‌باشد و از هر دو آنها برای انتقال پیام الکترونیکی در کوتاه‌ترین زمان استفاده می‌شود. افراد و شرکت‌هایی که قصد گسترش دامنه فعالیت خود را دارند از ایمیل اختصاصی برای کسب و کار خود استفاده می‌کنند. ایمیل اختصاصی آدرس ایمیلی است که روی یک دامنه اختصاصی تعریف شده باشد. پس از ثبت دامنه اختصاصی می‌توان اسامی دلخواه را بدون محدودیتی قبل از علامت @ قرار داد.

تفاوت ایمیل و جیمیل

ایمیل یک ابزار الکترونیکی برای تبادل پیام از طریق اینترنت است. برای ارسال ایمیل به شخص دیگر لازم است هم فرستنده و هم گیرنده یک آدرس ایمیل برای ارسال و دریافت پیام داشته باشند. آدرس ایمیل نیز همانند کدملی هرشخص باید کاملا منحصربفرد باشد. جیمیل سامانه‌ای است که سرویس ایمیل ارائه می‌دهد و کاربران با استفاده از قابلیت‌های مخصوص به آن می‌توانند یک فضای رایگان به منظور استفاده از ایمیل در اختیار داشته باشند.
شاید بسیاری از افراد تعریف یکسانی برای ایمیل و جیمیل داشته باشند ولی این طرزفکر کاملا اشتباه است برای اینکه راحت‌تر متوجه تفاوت ایمیل و جیمیل شویم، در ادامه به مقایسه و بررسی آنها می‌پردازیم:
ایمیل مخفف عبارت E-mail یا Electronic mail یا همان نامه الکترونیکی است. جیمیل خلاصه Google mail است که ارائه‌دهنده سرویس ایمیل و متعلق به شرکت گوگل است.
ایمیل فرایند ارسال و دریافت پیام است که می‌تواند حاوی متن، فایل، تصویر یا ویدئو باشد. جیمیل بستری برای ارسال و دریافت ایمیل است.
ایمیل برای تبادل پیام از طریق یک شبکه ارتباطی مانند اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد. جیمیل قابلیت‌های مختلفی مانند محافظت در برابر ویروس، فیلترکردن هرزنامه و همگام‌سازی ارائه می‌دهد.
همگام‌سازی ایمیل هر چهار ساعت یکبار در روز انجام می‌شود. حداکثر زمان همگام‌سازی جیمیل هر یک‌ساعت یکبار در روز انجام می‌شود.
ایمیل وابسته تبلیغات نیست. جیمیل با پرداخت هزینه به گوگل، تبلیغات را به مخاطبان هدف نمایش می‌دهد.
ایمیل از هیچ افزونه‌ای پشتیبانی نمی‌کند. جیمیل از افزونه‌های مختلفی مانند زمانبندی ارسال ایمیل، ردیابی وضعیت تحویل ایمیل و .. پشتیبانی می‌کند.
ایمیل قابلیت سفارشی‌سازی ندارد. جیمیل ویژگی‌های سفارشی‌سازی مانند تغییر پس‌زمینه ومدیریت رنگ را در اختیار کاربران خود قرار داده است.

جمع‌بندی

ایمیل سرویسی است که توسط شرکت‌های مختلفی مانند یاهو، گوگل، مایکروسافت و .. ارائه می‌شود و کاربران از این طریق می‌توانند پیامی را ارسال یا دریافت نمایند در حالیکه جیمیل نام تجاری سرویس ایمیل شرکت گوگل است. در نتیجه ایمیل و جیمیل یکسان نیستند.

5/5

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *