سرویس ایمیل زیمبرا و ویژگی های آن

ایمیل زیمبرا

در این مقاله می‌ خوانید:

ایمیل یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین روش‌های برقراری ارتباط است. طبق آمار و گزارش‌های منتشرشده در سال 2016 بیش از 2.6میلیارد کاربر ایمیل در سراسر جهان وجود داشت که تا پایان سال 2020 این رقم به بالای 3میلیارد کاربر افزایش یافت یعنی نزدیک به نیمی از جمعیت جهان از ایمیل استفاده می‌کنند. با توجه به این آمار و ارقام اهمیت استفاده از ایمیل در ارتباطات کاملا مشهود  است.

سرورهای ایمیل زیادی در دنیا وجود دارند که به فرایند ارسال ایمیل کمک می‌کنند. ایمیل سرور Zimbra یک سرویس نرم‌افزاری متن باز است که یک سرور ایمیل قدرتمند و درعین‌حال کارآمد برای کاربران لینوکس فراهم می‌کند.

تعریف میل سرور

میل سرور به سروری گفته می‌شود که وظیفه انتقال ایمیل از فرستنده به گیرنده را بر‌عهده دارد و برای مدیریت پیام‌ها روی شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سرور ایمیل می‌تواند هنگام انتقال ایمیل‌ها را رمزگذاری کند. بنابراین دیگران نمی‌توانند به اطلاعات ایمیل شخصی شما دسترسی داشته باشند. برخی از سرورهای ایمیل نیز از ویژگی‌های امنیتی بیشتری در برابر حملات امنیت سایبری برخوردارند.

میل سرور زیمبرا

زیمبرا توسط شرکت Sinacor ارائه شده است. Zimbra Collaboration که قبلاً به عنوان Zimbra Collaboration Suite (ZCS) شناخته می‌شد یک مجموعه نرم افزاری مشترک است که شامل یک سرور ایمیل و یک سرویس گیرنده وب می‌باشد که به طور گسترده  در صنایع مختلف و سازمان‌های دولتی استفاده می‌شود.

بسته نرم افزاری Zimbra شامل چندین نرم افزار متن باز برای ارایه سرویس پست الکترونیکی به شرکت ها و سازمان ها است. البته بخشی از امکانات این بسته نرم افزاری به صورت متن بسته ارایه می‌گردد که استفاده از آن اختیاری است. این بسته نرم افزاری تمام سرویس‌های مورد نیاز سیستم پست الکترونیکی را درون خود جای داده است. زیمبرا که برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ منتشر شد در بیش از 5000 شرکت و توسط بیش از 100 میلیون کاربر در بیش از 140 کشور در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سرویس Zimbra Collaboration از نظر قابلیت‌های کاربردی به عنوان رقیبی برای مایکروسافت اکسچنج محسوب می‌شود.

سرویس ایمیل زیمبرا یک برنامه اختصاصی برای ارسال و دریافت ایمیل‌های سازمانی است. سرور صندوق پستی Zimbra یک سرور اختصاصی است که تمام محتویات صندوق پستی از جمله پیام‌ها، مخاطبین، تقویم، دفترچه‌های اسناد و پیوست‌ها را مدیریت می‌کند. همچنین قابلیت‌ها و ویژگی‌های ضد اسپم و آنتی ویروس به طور کامل در سرور ایمیل زیمبرا قرار داده شده است.

قابلیت‌های زیمبرا

  • محرمانگی

زیمبرا با استقرار در دیتاسنتر یا محیط ابری، حریم خصوصی کاربران را حفظ می‌کند.

  • امنیت

امنیت سرورهای ایمیل از جمله موارد بسیار مهم و ضروری است که لازم است به آن توجه جدی شود. احرازهویت دوعاملی- اولین بخش این سازوکار احراز هویت شامل نام کاربری و کلمات عبور متعارف است، بخش دوم آن نیز با یک دستگاه فیزیکی مثل توکن USB یا یک تلفن همراه هوشمند انجام می‌شود-، رمزگذاری ایمیل‌ها و ارتباطات امن از طریق TLS و HTTPs عواملی است که توسط زیمبرا جهت افزایش امنیت سرویس ایمیل مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر موارد فوق Zimbra برای تقویت امنیت، ویژگی پشتیبان گیری در لحظه را نیز ارائه داده است.

  • دسترسی ساده

کاربران در هر زمان و مکانی و توسط هر دستگاهی می‌توانند به حساب خود دسترسی داشته باشند.

  • تعامل آسان

به اشتراک‌گذاری ایمیل‌ها، جلسات و داده‌ها به‌راحتی امکان‌پذیر است.

  • کاهش هزینه‌های عملیاتی

هزینه نگهداری از سخت‌افزار  و صدور مجوزها با استفاده از زیمبرا تا حد قابل قبولی کاهش یافته است.

  • رمزنگاری و امضای دیجیتال S/MIME: قبل از ارسال پیام‌ها می‌توانید آنها را امضا کرده و رمزنگاری کنید.

سرویس ایمیل زیمبرا رایگان است؟

نسخه متن‌باز زیمبرا برای افراد و سازمان‌های کوچکی که به پشتیبانی و مدیریت زیمبرا و تداوم کسب‌و‌کار نیازی نداشته و فقط به ایمیل IMAP روی سیستم خود احتیاج دارند کاملا رایگان است. البته سرویس ایمیل تجاری زیمبرا پولی بوده و قیمت این سرویس از  2.9دلار در ماه شروع می‌شود که هزینه بالایی است.

مروری بر نقاط قوت و ضعف سرویس ایمیل زیمبرا

یکی از مهم‌ترین نقاط قوت سرویس ایمیل زیمبرا دسترسی به نسخه متن باز آن است.

ایمیل سرور Zimbra دارای ابزارهای قدرتمند انتقال پیام است.

سرویس ایمیل زیمبرا به عنوان یک سرویس ایمیل سازمانی امکاناتی مانند به‌اشتراک گذاری ایمیل، تقویم، اسناد، دفترچه آدرس و غیره را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

امکان برنامه‌ریزی ایمیل‌ها براساس فیلترهایی مانند تاریخ و زمان برای مدیران امکان‌پذیر است.

ابزاهای ارتباطی پیشرفته، پشتیبانی از مدیریت حساب بصورت اعطای نمایندگی و قیمت مناسب زیمبرا نسبت به سایر رقبا از دیگر  نقاط قوت این سرویس ایمیل محسوب می‌شوند.

از جمله نقاط ضعف زیمبرا می‌توان به هزینه بالای آن در سرویس ایمیل تجاری اشاره کرد همچنین به دلیل شرایط تحریم‌ها در ایران، پشتیبانی کامل محصول انجام نمی‌شود و محدودیت‌هایی در استفاده از سرویس وجود دارد.

جمع‌بندی

بسیاری از شرکت‌های بزرگ برای ارتباطات کاری خود از Zimbra استفاده می‌کنند. در این نوشته به معرفی ایمیل زیمبرا و ویژگی‌های آن پرداختیم. نسخه متن‌باز زیمبرا یکی از سرویس‌دهنده‌های ایمیل پرکاربرد در کشور است که توسط سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. Zimbra یکی از ابزارهای ارسال ایمیل در سیستم عامل های لینوکسی می‌باشد که علاوه بر سرویس ایمیل قابلیت‌های زیادی مانند مدیریت وظایف، مدیریت اسناد، مدیریت تقویم و گزینه‌های جستجوی پیشرفته را نیز برای کابران خود فراهم کرده است.

5/5

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *