ایمیل چیست؟ همه چیز راجع به پست الکترونیک

همه چیز در مورد ایمیل

در این مقاله می‌ خوانید:

پست الکترونیک چیست ؟

ایمیل (Email) مخفف عبارت Electronic mail یا همان نامه الکترونیکی است. ایمیل یا رایانامه در واقع همان نامه دیجیتال است که از طریق آن می‌توان پیام‌های حاوی متن، فایل، عکس یا ویدئو را ارسال کرد. ایمیل یا پست الکترونیک یکی از برترین و مهم‌ترین سرویس‌های انتقال پیام در اینترنت محسوب می‌شود. افراد روزانه میلیاردها پیام از طریق ایمیل به یکدیگر ارسال می‌کنند. با ما همراه باشید تا در ادامه همه چیز راجع به ایمیل را بدانیم.

آدرس ایمیل چیست ؟

آدرس ایمیل همانند کدملی افراد به‌صوررت کاملا منحصربفرد می‌باشد. برای ارسال و دریافت ایمیل لازم است شما یک آدرس ایمیل داشته و به اینترنت نیز متصل شوید. آدرس ایمیل از دو بخش تشکیل شده است که با علامت @ از یکدیگر جدا می‌شوند. بخش اول آن، نام کاربری و بخش دوم آن، سروری است که ایمیل شما روی آن قرار گرفته است. اگر آدرس ایمیل ندارید لازم است اقدام به ساخت حساب کاربری در یکی از ‌سرویس‌های ارائه‌دهنده ایمیل نمایید. اگر از سرویس ایمیل متعلق به شرکت گوگل یعنی جیمیل استفاده کنید آدرس ایمیل شما بصورت Yourname@gmail.com خواهد بود.

جیمیل چیست؟

جیمیل یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین سرویس‌دهنده‌های ایمیل خارجی است که در سال 2004 توسط گوگل ارائه شد. در ابتدا ثبت‌نام در جیمیل تنها از طریق دریافت دعوت‌نامه از کاربری که دارای حساب جیمیل بود امکان‌پذیر بود. سرویس جیمیل در سال 2007 برای عموم آزاد شد و برای عضویت و استفاده از خدمات آن نیازی به دعوت‌نامه نداشت.
جیمیل جزو قوی‌ترین سرویس‌های ایمیل محسوب می‌شود که به کاربران فضای رایگان جهت ارائه ایمیل می‌دهد.

چگونه ایمیل بسازیم ؟

ساخت ایمیل کار چندان دشواری نیست برای داشتن ایمیل در مرحله اول لازم است به سایت یکی از ارائه‌دهندگان سرویس ایمیل مراجعه کنید. شرکت‌های خارجی و داخلی زیادی در این زمینه فعال هستند که هرکدام قابلیت‌ها و مزیت‌های متفاوتی دارند. مراحل ساخت ایمیل در کامپیوتر و موبایل تقریباً یکسان است که پس از تکمیل اطلاعات شخصی خود همچون نام، نام‌خانوادگی، سن، جنسیت و شماره تلفن می‌توانید یک حساب ایمیل ایجاد کنید.

ساخت ایمیل در گوگل

امروزه تمامی افراد و کسب‌و‌کارها برای برقراری ارتباط به یک حساب ایمیل نیاز دارند. برای ساخت ایمیل در گوگل پس از ورود به سایت گوگل در قسمت بالا سمت راست روی گزینه Sign in کلیک کنید، گزینه Create an account را که در پایین کادر قرار دارد را انتخاب نمایید. در مرحله بعد اطلاعات در خواست شده از قبیل نام و نام خانوادگی، رمز عبور، تاریخ تولد و از همه مهم‌تر در کادر دوم باید آدرس جیمیل خود وارد نمایید. در صورتیکه آدرس جیمیل وارد شده قبلا ثبت شده باشد جیمیل چندین حساب کاربری جدید به شما پیشنهاد می‌دهد. پس از تائید تمام موارد حریم خصوصی و امنیتی گوگل حساب جیمیل شما ساخته می‌شود.

ایمیل من چیست

برخی کاربران ممکن است آدرس ایمیل خود را فراموش کرده و نتوانند وارد حساب کاربری ایمیل خود شوند خوشبختانه جای نگرانی نیست و شما می‌توانید با مراجعه به سایت ارائه‌دهندگان ایمیل که در آن ثبت‌نام کرده بودید آدرس ایمیل خود را بازیابی کنید. اگر ایمیل شما یاهو، جیمیل یا اوت لوک است برای بازیابی ایمیل در ابتدا نیاز است وارد سایت مربوطه شوید فرض می‌کنیم سرویس‌دهنده‌ایی که شما در آن ثبت‌نام کرده بودید gmail بوده است . در ابتدا وارد این لینک شوید و روی گزینه ?Forgot email کلیک کنید. در این بخش شماره موبایلی که هنگام ثبت‌نام وارد کرده بودید را وارد نمایید در مرحله بعد نام و نام خانوادگی را وارد کنید، کدی به تلفن همراه شما پیامک می‌شود پس از واردکردن کد آدرس ایمیل شما نمایش داده می‌شود و می‌توانید به تمامی ایمیل‌های خود دسترسی پیدا کنید.

انواع ایمیل چیست ؟

سرویس ایمیل را به دو طریق می‌توان ایجاد کرد:

ایمیل رایگان

ایمیل رایگان همانطور که از نامش پیداست بدون صرف هزینه‌ایی و کاملا رایگان توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس ایمیل در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. سرویس‌دهنده‌های زیادی وجود دارند که ایمیل رایگان ارائه می‌دهند بهتر است هنگام انتخاب سرویس ایمیل عواملی همچون امنیت، قابلیت اطمینان و فیلتر اسپم را در نظر بگیرید. از برترین خدمات دهندگان ایمیل دنیا می‌توان به جیمیل، یاهو و اوت لوک اشاره کرد.

ایمیل اختصاصی

برای داشتن ایمیل اختصاصی شما به یک دامنه و یک هاست نیاز دارید سرویس ایمیل اختصاصی با پرداخت هزینه سرویس راه‌اندازی می‌شود. شرکت‌ها و سازمان‌های مطرح بجای استفاده از ایمیل‌های رایگان باید از ایمیل‌های تحت دامنه استفاده کنند. داشتن ایمیل شرکتی سبب افزایش اعتبار شرکت در میان مشتریان می‌شود.

آشنایی با بخش‌های مختلف ایمیل

پس از ساخت ایمیل و ورود به حساب کاربری خود لازم است با بخش‌های مختلف ایمیل آشنایی داشته باشید اکثر ایمیل‌ها دارای بخش‌های تقریبا یکسانی هستند که در ادامه به معرفی بخش‌های مهم آن می‌پردازیم:

To: در این بخش آدرس کامل شخص گیرنده ایمیل نوشته می‌شود.

Cc: مخفف کلمه Carbon Copy است. کاربران می‌توانند با وارد کردن ایمیل فرد مورد نظرشان یک کپی از ایمیل ارسالی به دوست یا همکارشان را، به فرد یا افراد دیگر نیز ارسال نمایند. گیرنده ایمیل در بخش cc هم ایمیل فرستنده را مشاهده می‌کند و هم از ایمیل سایر گیرندگان مطلع می‌شود. اگر پاسخی توسط یکی از گیرندگان به ایمیل داده شود سایر گیرندگان ایمیل نیز پاسخ را مشاهده خواهند کرد.

Bcc: مخفف Blind Carbon copy به معنی کپی پنهان می‌باشد. در این بخش آدرس ایمیل گیرندگانی ثبت می‌شود که می‌دانند فرستنده ایمیل کیست ولی اطلاعی از سایر گیرندگان ایمیل ندارند. در واقع شما ایمیل را به چندین نفر ارسال می‌کنید ولی نمی‌خواهید این افراد از دریافت ایمیل توسط سایرین مطلع شوند.

Subject: عنوان و موضوع ایمیل در این بخش نوشته می‌شود.

Body: متن پیام خود را در بدنه ایمیل تایپ کنید.

Attach: آیکن پیوست به‌صورت یک گیره کاغذ است که در بیشتر برنامه‌های ایمیل یکسان و استاندارد است. در صورتی‌که ایمیل شما بجزمتن شامل عکس یا فایل هم باشد از طریق این بخش می‌توانید آنرا به ایمیل خود پیوست نمایید.

Send: با کلیک روی این گزینه می‌توانید ایمیل خود را ارسال کنید.

معرفی بخش های مختلف ایمیلنحوه بازگردانی ایمیل حذف شده

برخی مواقع ممکن است کاربران ناخواسته و به اشتباه ایمیل دریافتی را حذف کنند، خوشبختانه بیشتر سرویس‌های ایمیل راهی برای بازگرداندن ایمیل حذف شده دارند. ایمیل پس از حذف در سطل زباله ایمیل شما یا همان Trash قرار می‌گیرد، جیمیل قبل از حذف دائمی ایمیل‌ آنها را بمدت 30 روز در پوشه سطل زباله نگه می‌دارد که برای بازیابی آن کافی است روی Trash کلیک کرده و پس از پیداکردن ایمیل موردنظر روی کادر کناری آن کلیک کنید تا به حالت انتخاب درآید سپس با راست کلیک روی ایمیل گزینه Move to را انتخاب کرده و پوشه موردنظر خود را برای انتقال ایمیل انتخاب کنید.

کاربرد ایمیل چیست ؟

ایمیل کاربردهای زیادی دارد با استفاده از ایمیل می‌توانید پیام‌های خصوصی، اسناد، تصاویر و هر نوع فایلی را به افراد ارسال نمایید، علاوه بر آن می‌توان از ایمیل برای ارسال خبرنامه استفاده کرد. یکی از مهم‌ترین کاربردهای ایمیل ، بازاریابی ایمیلی است که از طریق آن می‌توان به معرفی محصولات شرکت و افزایش فروش پرداخت.

فواید و مضرات ایمیل

سال‌هاست که ایمیل به یکی از پرکاربردترین ابزارهای ارتباطی تبدیل شده و سهولت ارسال ایمیل با ارسال نامه از طريق پستی غیرقابل مقایسه است. در ایمیل علاوه بر پیام متنی  می‌توان مستندات و فایل‌های دیگری در پیوست قرار داد و برای دریافت کنندگان ارسال کرد. در ادامه مزیت‌ها و مضرات اصلی استفاده از سرویس ایمیل را بیان می‌کنیم.

فواید ایمیل چیست ؟

یکی از الزامات حضور در دنیای دیجیتال داشتن حساب ایمیل است که با وجود سرویس‌دهنده‌های متعدد برای ساخت ایمیل رایگان هر فرد می‌تواند به یک یا چند ایمیل دسترسی داشته باشد. برخی از مهم‌ترین فواید ایمیل به شرح زیر است:

سرعت بالا : ایمیل در مقایسه با سیستم‌های سنتی پست بسیار سریع‌تر ارسال می‌شود.

صرفه جویی در زمان و هزینه : از طریق ایمیل می‌توان در مدت زمان کوتاهی به افراد ایمیل ارسال کرد که در عرض چندثانیه پیام شما به مقصد رسیده و وارد صندوق‌پستی فرد موردنظر می‌شود.

امکان ارسال همزمان پیام به چندین مخاطب : همزمان می‌توان به تعداد زیادی از افراد ایمیل ارسال کرد

کمک به محیط‌ زیست : یکی از فواید ایمیل جایگزینی نامه‌‌های کاغذی با ارسال ایمیل است که علاوه بر حفظ محیط‌زیست به شما در حفظ مستندات هم کمک می‌کند.

محدود نبودن به زمان و مکان مشخص: هر زمانی از شبانه‌روز که بخواهید می‌توانید به افراد در هر جایی از دنیا ایمیل ارسال کنید.

مضرات ایمیل چیست ؟

مضرات ایمیللو رفتن گذرواژه : از انتخاب رمزعبورساده و قابل حدس برای ایمیل خود اجتناب کنید زیرا در صورت لورفتن رمزعبور شما، تمامی اطلاعات و ایمیل‌های شما افشا خواهند شد.

فیشینگ : فیشینگ یکی از رایج‌ترین تهدیدات سایبری است که با هدف سرقت اطلاعات مهم و حساس کاربران انجام می‌شود. یکی از روش‌های فیشینگ، فیشینگ ایمیلی است که مهاجم با ارسال یک لینک جعلی به کاربر، مدعی است این ایمیل از جانب بانک ارسال شده است تا از این طریق اطلاعاتی مانند اطلاعات شخصی و شماره حساب بانکی فرد را با انتقال به یک وبسایت جعلی بدست آورد. برای افزایش امنیت اطلاعات توصیه می‌شود از باز کردن ایمیل‌های ناشناس خودداری کنید.

اسپم : اسپم ، ایمیلی است که به‌صورت خودکار و بدون درخواست گیرنده برای افراد مختلفی ارسال می‌شود. برخی اسپم‌ ها شامل عناوین وسوسه‌انگیز مانند ” شما برنده خوش‌شانس 100میلیون وجه نقد هستید برای ارسال جایزه کافی است اطلاعات شخصی خود را برای ما ارسال کنید” و برخی حاوی عکس و تصاویر غیراخلاقی می‌باشند. برای اینکه در دام چنین افرادی گرفتار نشوید از پاسخ دادن به ایمیل‌های مشکوک که درخواست اطلاعات شخصی به‌خصوص رمز ایمیل یا رمزحساب بانکی را داشته باشند جدا خودداری کنید.

ویروس : یکی از راه‌های انتقال ویروس به کامپیوتر شما از طریق ایمیل است. ممکن است ایمیل ارسالی به شما حاوی یک فایل پیوست آلوده باشد که با دانلود آن سیستم شما هم آلوده خواهد شد. یکی از روش‌های مقابله با این‌گونه ایمیل‌ها این است که از بازکردن ایمیل‌هایی که فرستنده آن را نمی‌شناسید اجتناب کنید.

فرق بین جیمیل و ایمیل چیست؟

ایمیل خلاصه‌شده E-mail یا Electronic mail است که می‌تواند خدمات الکترونیکی را در سراسر دنیا به کاربران ارائه دهد. ایمیل روشی برای ردوبدل کردن پیام از یک سیستم به سیستم دیگر است. ایمیل سرویس‌های ارائه‌دهنده زیادی مانند جیمیل، یاهو، اوت لوک، زوهو و… دارد که هرکدام درنهایت یک کار مشابه را که همان ارسال ایمیل است، انجام می‌دهند.

جیمیل یک سرویس رایگان است که کاربران از طریق آن می‌توانند یک فضای رایگان به منظور استفاده از ایمیل در اختیار داشته باشند. Gmail مخفف عبارت Google mail است که ارائه‌دهنده سرویس ایمیل و متعلق به شرکت گوگل است.

ایمیل‌هایی که داخل جیمیل ساخته می‌شوند بصورت yourname@gmail.com می‌باشند. حداکثر حجم ایمیل که یاهو یا گوگل برای فایل‌های ضمیمه در نظر گرفته‌اند 25مگابایت می‌باشد. یعنی کاربران در هر بار ارسال فقط می‌توانند حداکثر 25مگابایت فایل پیوست کنند.

ایمیل در زبان فارسی

هر فناوری که وارد کشورمان می‌شود واژه‌های جدیدی را به همراه خواهد داشت. یکی از این واژگان، ایمیل است حال این سوال پیش می‌آید  که معادل فارسی ایمیل چیست؟

گروه واژه گزينی تخصصی مخابرات فرهنگستان زبان و ادب فارسی، رایانامه را به‌عنوان واژه جایگزین برای ایمیل به تصویب رسانده است. البته پیش از این کلمه پست الکترونیک به‌جای واژه ایمیل در بین مردم رایج بود.

رایانامه یا ایمیلهمه چیز راجع به ایمیل موقت

با گذر زمان و امکاناتی که اینترنت در اختیار افراد گذاشت بسیاری از سایت‌ها و خبرنامه‌ها برای بیشتر دیده شدن و جذب مخاطب اقدام به ارسال ایمیل های تبلیغاتی کردند. اغلب این ایمیل‌ها وارد پوشه اسپم کاربران می‌شوند و مهم‌تر از آن، این موضوع است که یکی از ساده‌ترین روش‌های هکرها برای دسترسی به اطلاعات شما و هک کردن حساب‌تان از طریق ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی است.

برای رهایی از این وضعیت بهترین راهکار داشتن یک ایمیل موقت است. همانطور که از اسمش پیداست شما بطور موقتی و تنها برای ثبت‌نام یا عضویت در برخی سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی از آن استفاده می‌کنید و نیازی به وارد کردن آدرس ایمیل اصلی خود ندارید. در مقاله ایمیل موقت ، به‌طور کامل توضیحاتی در مورد ساخت ایمیل موقت در برخی سایت‌ها ارائه کرده‌ایم.

چگونه زبان ایمیل را فارسی کنیم

شاید این مشکل برای شما هم پیش آمده باشد که بخاطر عدم تسلط به زبان انگلیسی، قصد فارسی کردن زبان ایمیل را داشته باشید تا به‌راحتی بتوانید تغییراتی درتنظیمات حساب کاربری خود ایجاد کنید. جیمیل در سرویس ایمیل خود این مشکل را برطرف کرده و کاربران فارسی زبان هم می‌توانند از این ویژگی استفاده کرده و صفحه جی میل خود را به زبان فارسی مشاهده کنند تا راحت‌تر بتوانند با بخش‌های مختلف gmail کار کنند.

برای فارسی کردن جیمیل خود به نوشته چطور ایمیل عوض کنیم و بخش چگونه زبان ایمیل را عوض کنیم مراجعه کنید.

حداقل سن برای ایمیل

همزمان با پیشرفت تکنولوژی و گسترش دسترسی به اینترنت، بیشتر خدمات و سرویس‌ها در بستر اینترنت انجام می‌شود. یکی از متداول‌ترین سوالات کاربران در فضای مجازی این سوال است که حداقل سن برای ساخت ایمیل چیست؟

طبق قوانین حداقل سن برای ساخت جیمیل و داشتن حساب کاربری 13 سال می‌باشد. البته هیج راستی‌آزمایی برای سنجش این موضوع وجود ندارد و کاربران با هر سنی می‌توانند اقدام به ساخت و ایجاد حساب ایمیل نمایند.

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی سرویس ایمیل پرداختیم و سعی کردیم که همه چیز راجع به ایمیل را شرح دهیم. در بخش‌های مربوط به فواید ایمیل چیست و همین‌طور مزایای ایمیل چیست به نقاط قوت و ضعف ایمیل پرداختیم. امیدواریم با نگارش این مقاله گامی موثر در راستای استفاده از ایمیل برداشته باشیم.

5/5

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *