پروتون میل امن‌ترین سرویس ایمیل

پروتون میل

در این مقاله می‌ خوانید:

شرکت‌های مختلفی در سراسر جهان وجود دارند که سرویس ایمیل ارائه می‌دهند برخی از این شرکت‌ها بصورت رایگان و برخی هم با دریافت مبلغ مشخصی این سرویس را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. انتخاب یک سرویس دهنده رایگان ایمیل که تمامی امکانات موردنظر کاربر را ارائه دهد کار دشواری است.

از آنجاییکه ایمیل یکی از ساده‌ترین راه‌های دسترسی هکرها به اطلاعات شخصی شما است، لذا برای محافظت از ایمیل و اطلاعات ارسالی خود، به یک ارائه دهنده ایمیل امن و مطمئن نیاز دارید تا امنیت حساب و محتوای ایمیل‌های شما تضمین شود.

پروتون میل چیست؟

ProtonMail یک سرویس رمزگذاری شده سراسری ارائه دهنده ایمیل است که در سال ۲۰۱۴ توسط اندی ین، جیسون استاکمن و وی سان بنیانگذاری شد. این برنامه مدیریت ایمیل کاملاً در برابر نفوذ هکرها مقاوم بوده و سیستم رمزنگاری آن به‌حدی قدرتمند است که تاکنون هیچ شخصی موفق به نفوذ به این سیستم ایمیل نشده است.

سیستم رمزنگاری استفاده شده در پروتون میل

پروتون میل دارای یک سیستم رمزنگاری سرتاسری است و ایمیل‌ها طوری رمزنگاری می‌شوند که هیچگونه واسطه‌ای نتواند حتی در صورت داشتن دسترسی به ایمیل ها به محتوای آنها دسترسی پیدا کند. رمزگذاری پروتون میل به‌گونه‌ای است که فقط خود کاربر می‌تواند ایمیل‌های موجود در صندوق پستی را بخواند و حتی توسعه‌دهندگان این سرویس هم نمی‌توانند به ایمیل‌های کاربران روی سرورهایشان دسترسی داشته و آنها را بخوانند.

رمزگذاری سرتاسری چیست؟

سیستم رمزنگاری سرتاسری یا  End to end encryption فناوری است که به‌ خوبی از داده‌های کاربران محفاظت ‌می‌کند. در این روش تمامی داده‌ها در سیستم یا دستگاه فرستنده رمزگذاری شده و فقط در سیستم گیرنده رمزگشایی می‌شود.

هنگامی که شما پیامی را به گیرنده‌ای ارسال می‌کنید در ابتدا پیام‌ها در سیستم رمزگذاری سرتاسری بر روی دستگاه فرستنده رمزگذاری می‌شوند و در طول مسیر ارسال به گیرنده همچنان به این صورت باقی می‌مانند. پیام‌های ارسال شده فقط در پایان مسیر که همان دستگاه گیرنده است رمزگشایی می‌شوند. به این صورت، هیچ شخص سومی نمی‌تواند این پیام‌ها را رمزگشایی کند. به این ترتیب، در رمزگذاری سرتاسری فقط فرستنده و گیرنده قادر به رمزگشایی و خواندن پیام هستند.

به‌طور کلی، رمزگذاری سرتاسری موجب ایمن‌سازی پیام‌های ارسالی شده و مانع دسترسی مالکان پلتفرم‌ها و اشخاص ثالث به مکالمات کاربران می‌شود.

آیا استفاده از سرویس ایمیل پروتون میل رایگان است؟

پروتون میل هم بصورت رایگان خدمات ارائه می‌دهد و هم می‌توانید با پرداخت هزینه، از طرح‌های حرفه‌ای‌تر آن استفاده کنید. در نسخه رایگان پروتون میل کاربران می‌توانند از یک گیگابایت فضای ذخیره‌سازی، یک آدرس ایمیل رایگان و ارسال روزانه 150 پیام برخوردار شوند.

با این که کاربران قادر خواهند بود به طور رایگان از امکانات این سرویس امن استفاده کنند، اما با خرید سرویس‌های غیر رایگان پروتون میل که هزینه‌ی آن برای تجهیز و توسعه‌ی ProtonMail صرف خواهد شد، امکانات به مراتب جذاب‌تری در اختیار کاربر قرار خواهد گرفت.

 دلایل برتری سرویس ایمیل پروتون میل

 پروتون میل امنیت فوق‌العاده بالایی در حفظ اطلاعات کاربران دارد. تمام اطلاعاتی که از طریق این سرویس مبادله می‌شوند، بر روی سرورهای امن این شرکت در کشور سوئیس ذخیره می‌شوند. کشوری که همواره به حفظ حریم خصوصی کاربران و حفاظت از اطلاعات آنها مشهور بوده است.

از دیگر نقاط برتری این سرویس که باعث قرار گرفتن آن در جمع امن ترین سرویس های ایمیل رمزگذاری شده می‌شود، این است که بعد از حذف ایمیل‌ها و اطلاعات داخل آنها، هیچ فایلی بر روی سرورهای این کمپانی ذخیره نمی‌شود و در واقع حذف یک پیام، به معنای حذف کامل آن از روی تمام سرورهای پروتون میل است. البته اگر کاربر پیامی را به قسمت فایل‌های پشتیبان این سرویس انتقال داده باشد، حذف کامل بعد از گذشت ۱۴ روز انجام خواهد شد.

متن باز بودن سرویس پروتون میل و  استفاده از رمزنگاری end to end از دیگر ویژگی‌های ارزشمند این سرویس ایمیل است.

برای ثبت نام و استفاده از این سرویس نیازی به وارد کردن هیچگونه اطلاعات شخصی و حقوقی مثل نام، تاریخ تولد و شماره تلفن نیست. کاربر هنگام ایجاد یک حساب کاربری طبق خواسته خود می‌تواند یک آدرس ایمیل از سایر سرویس‌های ایمیل را برای بازیابی رمز عبور در صورت فراموشی و از دست دادن اطلاعات حساب کاربری خود در فرم ثبت نام وارد کند.

ساخت پروتون میل

برای ایجاد حساب در پروتون میل ابتدا وارد سایت https://protonmail.com شده و مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله 1: در صفحه اصلی روی گزینه Create a free account کلیک کنید.

مرحله 2: برای ساخت پروتون میل در لیست نمایش داده شده از ستون Proton free گزینه Get Proton for free را انتخاب کنید.

مرحله3: نام کاربری موردنظر خود را وارد نمایید. در این بخش می‌توانید از بین دو دامنه موجود یکی را برای حساب پروتون میل خود انتخاب کنید. کادر گذرواژه و تکرار رمزعبور را تکمیل کرده و روی دکمه Create account کلیک کنید.

ساخت حساب در پروتون میل

مرحله 4: برای احرازهویت می‌توانید از دو روش کپچا (تکمیل کردن پازل با جایگذاری قطعه در مکان مناسب تصویر) یا ایمیل (وارد کردن آدرس ایمیل و دریافت کدتایید) استفاده کنید.

مرحله 5: شما موفق به ساخت حساب در پروتون میل شده‌اید، در این مرحله می‌توانید یک نام نمایشی برای حساب خود انتخاب کنید که هنگام ارسال ایمیل به دیگران آن نام نمایش داده شود سپس روی next کلیک کنید.

مرحله 6: در انتها می‌توانید شماره موبایل یا آدرس ایمیل خود را جهت بازیابی حساب وارد کرده و روی گزینه Save selected کلیک کنید یا با انتخاب Maybe later بعدا اقدام به تکمیل این بخش نمایید. اکنون حساب پروتون میل شما ایجاد شد و می‌توانید ایمیل ارسال کنید.

ایجاد حساب در پروتون میل

نسخه اندروید پروتون میل

نسخه اندروید پروتون میل یک برنامه امن و غیرقابل نفوذ برای مدیریت ایمیل‌ها است که دارای رابط کاربری بسیار ساده‌ای است. پس از دانلود و نصب می‌توانید بصورت کاملا رایگان در آن ثبت‌نام کرده و پس از ساخت حساب از آن برای چک کردن و ارسال ایمیل‌ استفاده کنید. نرم‌افزار پروتون میل روی گوشی‌هایی که اندروید بالای 5 دارند قابل‌نصب است.

اطلاعات شما در پروتون میل طوری رمزنگاری می‌شود که حتی مدیران پروتون میل هم امکان رمزگشایی و دسترسی به پیام‌های شما را نخواهند داشت چرا که سرورهای پروتون میل توسط قوانین حریم شخصی کشور سوییس محافظت می‌شوند.

جمع‌بندی

امنیت اطلاعات موجود در ایمیل بسیار اهمیت پیدا کرده است و لو رفتن اطلاعات و در دسترس قرار گرفتن آن ها برای افراد غیر مجاز می تواند ضررهای مادی و معنوی بسیاری برای اشخاص و شرکتها داشته باشد. سرویس ایمیل پروتون میل از رمزگذاری سراسری و برخی ویژگی‌های امنیتی دیگر برای محافظت از امنیت و حریم خصوصی کاربران خود استفاده می‌کند. در پروتون میل در ابتدا عملیات رمزنگاری ایمیل‌ها و سپس عملیات ارسال به سرورها انجام می‌شود.  با استفاده از رمزنگاری سرتاسری (end-to-end) ایمیل‌ها غیر قابل نظارت و نفوذ می‌شوند.

5/5

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *