ساخت ایمیل در سرویس ایمیل ملی ایران

ایمیل ملی ایران

در این مقاله می‌ خوانید:

ایمیل ملی ایران

یکی از پیش‌نیازهای ارائه خدمات دولت الکترونیک داشتن ایمیل رسمی است در همین راستا سرویس‌هنده‌های مختلفی جهت ارائه سرویس ایمیل در ایران راه‌اندازی شده‌اند، یکی از شناخته‌شده‌ترین سرویس‌های ایمیل ملی “سرویس رایانامه ایران ” یا “پست الکترونیکی ایران ” می‌باشد.

سرویس ایمیل ملی ایران که از سال 1386 فعالیت خود را آغاز کرده است یک سرویس ایمیل دولتی است که تحت مالکیت سازمان فناوری اطلاعات می‌باشد.

ساخت ایمیل ملی

با توجه به نیاز کاربران به داشتن یک ارتباط سریع و مطمئن و رشد سریع تکنولوژی استفاده از ایمیل هم گسترش زیای پیدا کرد تا جاییکه امروزه برای استفاده از بسیاری امکانات، داشتن ایمیل ملی به یک امر ضروری تبدیل شده است. ایمیل ملی ایران یکی از مطرح‌ترین سرویس‌های ایمیل است. برای ساخت ایمیل ملی لازم است در ابتدا وارد سایت mail.iran.ir شوید. استفاده از این سرویس ایمیل در قالب سه پلن کاربر حقیقی، کاربر حقیقی ویژه و کاربر حقوقی ویژه امکان‌پذیر است که باتوجه به امکانات و قابلیت‌های هر پلن می‌توانید گزینه موردنظر را انتخاب کرده و ثبت‌نام خود را انجام دهید.

نحوه ثبت نام کاربر حقیقی در سرویس ایمیل ملی ایران

جهت ثبت نام در سرویس ایمیل ملی ایران و استفاده از خدمات آن در ابتدا لازم است وارد سایت آن به آدرس mail.iran.ir شوید. برای ساخت ایمیل روی گزینه حساب کاربری جدید که در سمت راست پایین صفحه قرار دارد کلیک کنید. سه طرح کاربر حقیقی، کاربر حقیقی ویژه و کاربر حقوقی به شما نمایش داده می‌شود که هرکدام ویژگی‌های مختلفی دارند در ادامه قابلیت‌های هر پلن را ذکر می‌کنیم

کاربر حقیقی رایگان

اگر گزینه کاربر حقیقی رایگان را برای ثبت‌نام در سرویس ایمیل ملی ایران انتخاب کنید می‌توانید از امکانات حجم داخلی 2گیگ، تعداد مخاطبین محدود دفترچه نشانی، دسترسی به پروتکل IMAP، ورود دو مرحله‌ای، 20 مگابایت پیوست فایل، خدمات مبتنی بر پیامک و دامنه ایمیل mail.ir@ بهره‌مند شوید.

کاربر حقیقی ویژه

دامنه ایمیلی که در اختیار کاربر حقیقی ویژه قرار می‌گیرد دامنه iran.ir@ است، حجم داخلی 3گیگ، داشتن تعداد نامحدود مخاطبین، خدمات پشتیبانی مبتنی بر تلفن و در اختیار داشتن 30مگابایت فضا برای پیوست فایل از جمله تفاوت‌های کاربر حقیقی ویژه با کاربر حقیقی رایگان است. همچنین در کاربر حقیقی نیازی به تصدیق اصالت نیست اما در کاربر حقیقی ویژه نیاز به احراز هویت و تصدیق اصالت می‌باشد.

کاربر حقوقی ویژه

اگر به عنوان کاربر حقوقی ویژه ثبت‌نام کنید می‌توانید از ویژگی‌های خاصی مانند حجم داخلی 5گیگابایت، تعداد مخاطبین نامحدود، در اختیار داشتن فضای 40مگابایتی برای پیوست فایل و دامنه ایمیل iran.ir@ بهره‌مند شوید.

پس از انتخاب پلن موردنظر روی گزینه ثبت‌نام کلیک کنید، ما در اینجا طرح کاربر حقیقی رایگان را انتخاب کردیم. فرم ثبت‌نام نمایش داده می‌شود. لازم است در این فرم مشخصات عمومی خود را وارد کرده و اطلاعاتی همچون نام، نام خانوادگی، شماره همراه، نام کاربری، رمزعبور، تکرار رمزعبور، استان، انتخاب سوال امنیتی و پاسخ به آن و همینطور عبارت امنیتی نمایش داده شده را تکمیل نمایید. شما می توانید در بخش مربوط به رایانامه پشتیبان نیز یک ایمیل دوم وارد کنید که در صورت نیاز برای بازیابی رمز عبور خود از آن استفاده نمایید. پس از تکمیل موارد فوق دکمه تایید را بزنید. در این مرحله پیامی مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن ایجاد حساب کاربری به شما نمایش داده می‌شود و ساخت حساب کاربری شما به اتمام می‌رسد.

ثبت نام کاربر حقیقی رایگان

اگر قصد ایجاد حساب کاربرحقیقی ویژه رایگان را دارید با کلیک روی گزینه ثبت‌نام به صفحه ساخت حساب کاربری وارد می‌شوید با توجه به اینکه در این پلن تصدیق هویت کاربر به‌صورت برخط انجام می‌شود؛ لازم است اطلاعات خود را براساس کارت ملى وارد نمایید و فیلدهای کدملی، تلفن همراه، نام، نام خانوادگی، نام پدر و کد امنیتی را تکمیل نمایید. در انتها روی گزینه ثبت نام کلیک کرده تا ثبت نام شما تایید شود.

مراحل ثبت نام کاربر حقوقی در سرویس رایانامه ایران

اگر می‌خواهید به‌عنوان کاربر حقوقی در سرویس ایمیل ملی ایران یک حساب کاربری ایجاد کنید پس از ورود به سایت mail.iran.ir  روی گزینه حساب کاربری جدید کلیک کنید تا پلن‌های قابل انتخاب برای شما نمایش داده شوند. گزینه کاربر حقوقی ویژه را انتخاب و روی دکمه ثبت‌نام کلیک کنید. در سمت چپ صفحه ویژگی‌های کاربر حقوقی ویژه نمایش داده می‌شوند. برای تایید هویت لازم است مشخصات درخواست شده مانند شناسه ملی شرکت و اطلاعات مدیرعامل از قبیل کدملی، شماره همراه، نام و … را تکمیل نموده و گزینه ثبت‌نام را انتخاب کنید.

پس از تکمیل مراحل ثبت‌نام اکنون شما یک حساب کاربری با عنوان کاربر حقوقی در اختیار دارید.

ثبت نام در سرویس ایمیل ملی

ورود به ایمیل ملی ایران

پس از تکمیل مراحل ثبت‌نام در سرویس ایمیل ملی ایران اکنون شما دارای یک حساب کاربری هستید. برای استفاده از امکانات و خدمات سرویس رایانامه ایران ابتدا وارد سایت mail.iran.ir می‌شوید و اطلاعات درخواست شده مانند نام کاربری و رمزعبور را وارد کرده و روی دکمه ورود کلیک کنید. اکنون شما وارد حساب خود شده‌اید و به‌راحتی می‌توانید از این سرویس ایمیل برای ارسال و دریافت پیام استفاده کنید.

نمونه ایمیل ملی ایران

ثبت‌نام در سرویس ایمیل ایران براساس آن‌که شخص حقیقی یا حقوقی هستید انجام می‌گیرد. هنگام ساخت ایمیل برای کاربر حقیقی رایگان، دامنه ایمیل کاربر بصورت user1@mail.ir خواهد بود در صورتی‌که در حالت کاربر حقیقی ویژه و حقوقی ویژه علاوه بر احراز هویت، نمونه ایمیل ملی ساخته شده بصورت user1@iran.ir می‌باشد.

ساخت ایمیل ایرانی ir

یک آدرس ایمیل ترکیبی از نام کاربری و نام دامنه است. نام دامنه بخشی است که معرفی کننده برند و کسب‌و‌کار شماست، اگر می‌خواهید یک آدرس ایمیل ایرانی داشته باشید باید از دامنه‌های ثبت شده فارسی استفاده کنید. دامنه ir مخفف نام کشور ایران می‌باشد و پسوند ملی کشور ایران است. استفاده از دامنه ir یکی از مطمئن‌ترین دامنه‌ها برای کسب‌و‌کارهای ایرانی است.

آدرس ایمیلی که توسط پست الکترونیکی ایران ساخته می‌شود در زیردامنه .ir قرار دارد که شما پس از اتمام مراحل ساخت ایمیل می‌توانید از امکانات این سرویس ایمیل ایرانی استفاده کنید.

نقاط قوت و ضعف سرویس ایمیل ملی ایران

سرویس پست الکترونیکی ایران نیز همانند سایر سرویس‌دهندگان ایمیل دارای مزایا و معایبی می‌باشد از جمله مزایای این سرویس ایمیل ملی می‌توان به پشتیبانی از زبان فارسی و سرویس تایید هویت شده داخلی جهت تبادل پیام با شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی اشاره کرد. ارائه خدمات محدود برای کاربران رایگان این سرویس و عدم ارائه سرویس سازمانی توسط سرویس پست الکترونیکی ایران از نقاط ضعف این سرویس ایمیل ملی است.

جمع‌بندی

سرویس پست الکترونیکی ایران یکی از معتبرترین سرویس‌های ایمیل ملی است که پلن‌های ثبت‌نام در این سرویس در سه سطح انجام می‌شود. برای ثبت‌نام به‌عنوان کاربر حقیقی رایگان نیازی به تایید هویت کاربر نیست اما برای برای دو کاربر حقیقی ویژه و حقوقی ویژه، احراز هویت الزامی است. در این مقاله مراحل ثبت‌نام در هر سه پلن به‌صورت تصویری و گام به گام آموزش داده شد. 24 ساعت پس از تکمیل عملیات ثبت‌نام حساب کاربری شما فعال می‌شود و می‌توانید به حساب کاربری خود دسترسی داشته باشید.

5/5

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *