راه های هک ایمیل

هک ایمیل

در این مقاله می‌ خوانید:

هک چیست؟

هک یعنی نفوذ و دسترسی غیرمجاز به سیستم‌ها و شبکه‌های کامپیوتری که هدف از آن آسیب رساندن به سیستم‌ها یا سرقت اطلاعات می‌باشد. هک در واقع کاری است که برای پیداکردن نقاط ورودی ممکن در سیستم‌ها یا شبکه‌های کامپیوتری انجام می‌شود و در نهایت رخنه و ورود اتفاق می‌افتد.

هکرها با هک ایمیل شما بدون اینکه نیازی باشد پشت سیستم‌تان باشند می‌توانند به دستگاه شما نفوذ کرده و به اطلاعات مهمی مانند جزئیات حساب ایمیل، حساب کاربری مربوط به شبکه‌های مجازی، اطلاعات کارت بانکی و سایر اطلاعات شخصی شما دسترسی پیدا کنند.

روش‌های هک ایمیل

  کاربران دنیای مجازی همواره در معرض خطرات و تهدیدات زیادی قرار دارند هکرها به راحتی می‌توانند با هک ایمیل امنیت صندوق پستی شما را به‌خطر بیاندازند. روش‌های زیادی برای هک ایمیل وجود دارد که مهندسی اجتماعی، بدافزارها، حملات فیشینگ از جمله این موارد هستند :

مهندسی اجتماعی ( Social Engineering)

در مهندسی اجتماعی این ذهن افراد است که هک می‌شود نه کامپیوتر . هکر با هدف ایجاد برقراری ارتباط به شما نزدیک شده و از این طریق اطلاعاتی را که نیاز دارد بدست می‌آورد یا شما را وادار به انجام برخی کارها می‌کند تا بتواند شما را هک کند. در حمله مهندسی اجتماعی فرد بدون آنکه متوجه شود اطلاعاتی را که قصد افشاء آنها را داشته در اختیار مهاجمان قرار می‌دهد.

بدافزارها ( Malware )

بدافزارها یا نرم‌افزارهای مخرب با هدف هک کردن و آسیب رساندن به دستگاه‌ها یا سرقت اطلاعات حساس طراحی می‌شوند و بطور کلی برای ایجاد خرابکاری نوشته می‌شوند که در اغلب موارد فرد قربانی از وجود آن در سیستم خود بی‌خبر است. از جمله رایج‌ترین بدافزارها می‌توان به مواردی همچون ویروس‌ها ، کرم‌ها و تروجان‌ها اشاره کرد.

حملات فیشینگ ( Phishing)

فیشینگ به معنای بدست آوردن رمزعبور از طریق طعمه است که مهاجم از این طریق اطلاعات حساس و مهمی مانند نام کاربری، گذرواژه، اطلاعات کارت بانکی و سایر اطلاعات شخصی فرد موردنظر را بدست می‌آورد. انواع متفاوتی از فیشینگ وجود دارد که یکی از آنها ارسال ایمیل‌های فیشینگ است. هکرها اغلب با ارسال ایمیل از طرف شرکت‌های مطرح و صاحب نام، کاربر را ترغیب به بازکردن ایمیل می‌کنند این ایمیل‌ها اغلب حاوی لینکی برای هدایت افراد به سایت‌های جعلی و کلاهبرداری هستند تا از این طریق بتوانند به اطلاعات شخصی افراد دسترسی پیدا کرده و مورد سوء‌استفاده قرار دهند.

چرا باید روش های هک ایمیل را بلد باشیم

شناختن ابزار و ترفندهای موجود برای مقابله و شناسایی حملات هکرها، روش بسیار خوبی برای محافظت از حساب‌های ایمیل است، اگر روش‌های هک ایمیل را بلد باشیم تا حدزیادی از گرفتارشدن در دام هکرها در امان خواهیم بود. با شناخت روش‌های هک ایمیل می‌توان برای پیشگیری و محافظت از هک ایمیل و نفوذ و دسترسی غیرمجاز به آن اقدامات امنیتی لازم را انجام داد و با اعمال این موارد امنیتی و آگاه بودن نسبت به مسائلی مانند دریافت هشدارهای امنیتی از جانب سرویس‌های ارائه دهنده ایمیل با خیالی آسوده به استفاده از سرویس ایمیل پرداخت.

هک ایمیل با گوشی

هک ایمیل با گوشی

بخش عمده‌ایی از انسان‌ها برای ارتباطات خود از ایمیل استفاده می‌کنند در حال حاضر هم با توجه به گرایش افراد برای استفاده از گوشی‌های هوشمند و تکامل تلفن‌های همراه بیشتر افراد از طریق اپلیکیشن‌های ایمیل، اقدام به ارسال و دریافت پیام می‌نمایند. یکی از موثرترین روش‌های جاسوسی و نفوذ، ارسال هرزنامه یا اسپم است که هکرها با ارسال ایمیل اسپم می‌توانند به سایر اطلاعات موجود در تلفن همراه دسترسی پیدا کنند.

 چطور از هک ایمیل جلوگیری کنیم

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در صندوق ایمیل خود با ایمیل‌های ناشناس مواجه شوید که معمولا اینگونه ایمیل‌ها عناوین جذاب و وسوسه کننده‌ایی دارند مثلا ” تبریک؛ شما برنده صدمیلیون وجه نقد شده‌اید”. توجه داشته باشید که با هک ایمیل شما علاوه براینکه خودتان در معرض خطر هستید افرادی هم که با شما از طریق ایمیل در ارتباط بوده‌اند در معرض خطر قرار خواهند گرفت.

1. هرگز بدون بررسی ایمیل دریافتی، اطلاعات خواسته شده را وارد نکنید.

2. قبل از اقدام به بازکردن لینک های داخل ایمیل، ابتدا از ارسال کننده ایمیل و اصالت آن مطمئن شوید. به هیچ عنوان به ایمیل‌های مشکوکی که فرستنده آنرا نمی‌شناسید پاسخ ندهید.

3. به هیچ وجه پیوست‌های غیر مرتبط و مشکوک را باز نکنید چون می‌تواند حاوی ویروس یا کد مخرب ناشناخته باشد که حتی بروزترین آنتی ویروس‌های دنیا هم قادر به تشخیص آن نیستند.

4. حتی الامکان سعی کنید برای دسترسی به حساب ایمیل خود از کامپیوترهای عمومی استفاده نکنید زیرا ممکن است این کامپیوترها به نرم‌افزارهای جاسوسی آلوده باشند و اطلاعات شخصی شما در معرض خطر قرار بگیرد که می‌تواند منجر به هک ایمیل تان شود.

تکنیک‌های جلوگیری از هک ایمیل

یکی از جدیدترین ترفندهای کلاهبرداران هک ایمیل و سپس نفوذ به ایمیل کاربران است. ایمیل‌ها اغلب حاوی اطلاعات مهمی هستند و افراد سودجو با دسترسی به آن می‌توانند اطلاعات با ارزشی بدست آوردند. از آنجا که بسیاری از اطلاعات مهم ما در فضای مجازی به ایمیل ما ارسال می‌شود حفظ امنیت ایمیل اهمیت فراوانی دارد ولی افراد می‌توانند با بکارگیری نکات ساده و کاربردی از این شگردها در امان بوده و تا حدی از هک ایمیل جلوگیری نمایند

استفاده از گذرواژه یکتا : برای حساب‌های کاربری مختلف از رمزعبورهای متفاوتی استفاده کنید تا در صورت افشای هر یک از گذرواژه هایتان امکان دسترسی به سایر حساب‌های شما وجود نداشته باشد.

تغییر گذرواژه بصورت دوره‌ای : رمزعبور خود را هر چندوقت یکبار تغییر دهید.

فعال کردن قابلیت احراز هویت دو مرحله ای : با فعال کردن این قابلیت برای ورود به حساب ایمیل شما باید علاوه بر وارد کردن گذرواژه، کد امنیتی که به گوشی همراه تان ارسال می‌شود را هم وارد کنید.

کلیک نکردن روی لینک‌های ناشناس : پیش از این‌که اقدام به بازکردن لینک‌های داخل ایمیل نمایید ابتدا لازم است از ارسال‌کننده ایمیل و اصالت آن اطمینان حاصل کنید. به‌هیچ عنوان اقدام به بازکردن پیوست ایمیل‌های ناشناس نکنید و به ایمیل‌های مشکوک پاسخ ندهید.

استفاده از آنتی‌ ویروس و فایروال : نصب یک آنتی‌ویروس و فایروال خوب می‌تواند یکی دیگر از روش‌های موثر برای جلوگیری از هک ایمیل شما باشد. آنتی ویروس‌ها با شناسایی تهدیدات و از بین بردن آن‌ها در ایمن بودن اطلاعات شما و محافظت از سیستم شما نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

جمع‌بندی

هک ایمیل و سایر حملات سایبری خطراتی هستند که تمام کاربران دنیای مجازی را تهدید می‌کند. رعایت موارد بالا تا حد زیادی امکان هک ایمیل را کاهش داده و باعث می‌شود حساب ایمیل شما از دسترسی افراد غیرمجاز مصون بوده و سبب افزایش امنیت ایمیل شما می‌شود.

5/5

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *