روش های انتخاب و نگهداری گذرواژه مناسب

گذرواژه مناسب

در این مقاله می‌ خوانید:

امروزه جهت استفاده از سرویس‌ها و برنامه‌ها به یک گذرواژه مناسب نیاز داریم. گذرواژه ،ساده‌ترین روش برای احرازهویت حساب کاربری شما جهت ورود به یک سرویس است هرچقدر گذرواژه انتخابی قوی‌تر‌ و پیچیده‌تر باشد امکان حدس‌زدن و هک‌شدن حساب شما کمتر خواهد بود پس با انتخاب یک گذرواژه مناسب ، امنیت حساب خود را افزایش دهید.

پسورد یا گذرواژه چیست؟

پسورد، گذرواژه یا رمزعبور مجموعه‌ای از کاراکترهاست که برای احرازهویت استفاده می‌شود. گذرواژه جهت ایمن‌سازی دسترسی به سرویس‌ها و سیستم‌ها است. افراد یا ابزارها در صورت واردکردن گذرواژه درست، جهت صحت اطلاعات واردشده توسط سامانه‌ها احرازهویت می‌شوند و در صورتی که اطلاعات کاربر با اطلاعات ثبت‌شده یکسان باشد اجازه استفاده از سرویس به کاربر داده می‌شود.

ویژگی‌های یک گذرواژه مناسب

بسیاری از افراد در جهان هنوز هم از گذرواژه‌ های ساده و قابل‌حدس مانند نام، نام‌خانوادگی، تاریخ تولد، شماره تلفن و .. استفاده می‌کنند که با این‌کار علاوه بر بازشدن راه برای نفوذ هکرها، اطلاعات شخصی آنها هم مورد سو‌استفاده قرار می‌گیرد. برای داشتن یک رمزعبور مناسب تکنیک‌های مختلفی وجود دارد که با رعایت آنها می‌توانید یک گذرواژه مناسب انتخاب کرده و امنیت حساب خود را افزایش دهید.

انتخاب گذرواژه‌های طولانی

هک‌کردن گذرواژه های کوتاه بسیار آسان‌تر از رمزعبور های طولانی است. سعی کنید همیشه از گذرواژه های بیشتر از 8 کاراکتر استفاده کنید و از انتخاب پسوردهای ساده اجتناب نمایید. در ساخت گذرواژه از ترکیب حروف، اعداد و کاراکترهای خاص مانند @#% و … استفاده کنید.

تغییر دوره‌ای گذرواژه

اکثر کاربران سال‌ها از یک گذرواژه استفاده می‌کنند و ممکن است هیچ مشکلی هم نداشته باشند در حالیکه کیفیت گذرواژه‌ در طول زمان کاهش می‌یابد، چراکه هر چه گذرواژه بیشتری در حال استفاده باشد، هکرهای بیشتری باید تلاش کنند که آن را هک کنند. با تغییر گذرواژه خود به‌صورت منظم یک گام جلوتر از مجرمان سایبری باشید.

اجتناب از اطلاعات شخصی

حتی‌الامکان از گذرواژه هایی که حاوی اطلاعات شخصی کاربر مانند سال تولد، نام فرزند، شماره تلفن و .. استفاده نکنید. همیشه نسبت به اطلاعاتی که در پروفایل خود در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارید توجه داشته باشید و از این اطلاعات در گذرواژه خود استفاده نکنید.

استفاده از گذرواژه های جداگانه برای حساب‌های متفاوت

یکی از اشتباهات رایجی که کاربران انجام می‌دهند استفاده از یک گذرواژه یکسان برای تمامی حساب‌هاست چرا که بر این باورند با استفاده از این شیوه بخاطرسپاری رمزعبور برایشان ساده و راحت می‌باشد. در این‌صورت اگر هکر گذرواژه یکی از حساب‌های شما را بدست آورد می‌تواند به سایر حساب‌های شما هم دسترسی پیدا کند. بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق از گذرواژه های متمایز برای هر یک از حساب‌های خود استفاده کنید.

استفاده از برنامه‌های مدیریت پسورد

یکی از چالش‌های عضویت در وبسایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف انتخاب گذرواژه مناسب و بخاطرسپاری آنهاست. ممکن است طبق عادت از یک رمزعبور یکسان برای چند حساب مختلف استفاده کنید ولی همانطور که پیش‌تر گفتیم این‌کار حساب شما را در معرض خطر قرار می‌دهد. با استفاده از برنامه‌های مدیریت پسورد به‌راحتی می‌توانید رمزعبور ساخته و آن‌ها را ذخیره کنید. با استفاده از این برنامه‌ها دیگر رمزعبور خود را فراموش نخواهید کرد.

 بهترین گذرواژه از نظر کارشناسان امنیتی

کارشناسان توصیه می‌کنند رمزعبور حداقل بین 8تا12 کاراکتر باشد همچنین برای داشتن یک گذرواژه مناسب و مطمئن استفاده ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک، اعداد و علائم توصیه می‌شود. پیشنهاد می‌شود رمزهای عبور خود را حداقل هر شش ماه یکبار عوض کنید البته اگر این کار را هر سه ماه یکبار انجام دهید بهتر است.

رعایت نکاتی جهت امنیت گذرواژه

رمزعبور قوی

– گذرواژه خود را به کسی نگویید زیرا با این‌کار به‌راحتی همه اطلاعات خود را در اختیار دیگران گذاشته‌اید.

– از وارد شدن به حساب‌های کاربری حساس خود توسط کامپیوتر دیگران یا هنگام اتصال به وای‌فای عمومی اجتناب کنید زیرا هنگام واردکردن گذرواژه در سیستم‌های عمومی ممکن است یک شخص غریبه هنگام واردکردن رمزعبور آنرا مشاهده کند.

– هیچ‌گاه گذرواژه خود را برای کسی ایمیل نکنید.

– برخی مرورگرها پس از اولین ورود به یک سایت و انتخاب پسورد، از شما درخواست می‌کنند که نام‌کاربری و رمزعبورتان را برا ورود در دفعات بعدی ذخیره کنند به مرورگر خود اجازه ذخیره گذرواژه را ندهید زیرا تمامی پسوردهای ذخیره شده در مرورگر ممکن است به‌راحتی افشا شوند.

– به گفته کارشناسان بیشتر گذرواژه‌های لو رفته همگی کلمات ساده و پرکاربرد بوده‌اند. کلماتی مانند password ، 123456 یا abc123 گزینه مناسبی برای گذرواژه نیست مگر اینکه دوست داشته باشید با انتخاب این گذرواژه‌ها به‌راحتی اطلاعات شخصی خود را در اختیار هکرها قرار دهید.

– از یادداشت‌کردن یا ذخیره گذرواژه خود در فایل یا هر سیستم کامپیوتری پرهیز کنید.

جمع‌بندی

امروزه محافظت از حساب کاربری اهمیت زیادی پیدا کرده است که یکی از عوامل مهم درحفظ آن انتخاب گذرواژه مناسب می‌باشد. امیدواریم با رعایت نکاتی که در بالا ذکر شد علاوه بر حفظ اطلاعات شخصی خود از عواقب لورفتن گذرواژه نیز تا حد زیادی جلوگیری کنید.

5/5

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *