تنظیمات ایمیل برای امنیت بیشتر

تنظیمات ایمیل

در این مقاله می‌ خوانید:

ایمیل اهمیت ویژه‌ایی در زندگی دیجیتال افراد دارد و با گذر زمان نه تنها استفاده از آن کمرنگ‌تر نشده بلکه بسیاری از افراد همچنان برای برقرای ارتباط با دوستان و همکاران از ایمیل استفاده می‌کنند. مجرمان سایبری نیز به‌دنبال شیوه‌هایی برای هک و دسترسی به پیام‌های ایمیل کاربران هستند. با انجام یکسری تغییرات در بخش‌های مختلف تنظیمات ایمیل می‌توانید تا حد زیادی از حملات هکرها در امان باشید.

فعال کردن احرازهویت دو مرحله‌ای

یکی از روش‌های افزایش امنیت و جلوگیری از دستیابی افراد سودجو به حساب کاربری، فعال‌سازی احراز هویت دو مرحله‌ای در تنظیمات ایمیل است. جهت فعال‌سازی این ویژگی مراحل زیر را دنبال کنید:

1.وارد حساب جیمیل خود شوید. در گوشه سمت راست بالای صفحه روی آیکن پروفایل کلیک کرده و گزینه Manage your Google Account را انتخاب کنید.

2.روی تب Security کلیک کنید. در بخش Signing in to Google برای فعال‌کردن احراز هویت دو‌مرحله‌ای گزینه Step Verification 2 را انتخاب کنید.

3.برای شروع فعال‌سازی روی دکمه GET STARTED ضربه بزنید.

فعال سازی احراز هویت

4.در این بخش نیاز است گذرواژه حساب جیمیل خود را وارد کرده و Next را بزنید.

5.در این مرحله شماره موبایل خود را وارد نمایید. از بخش پایین می‌توانید نحوه دریافت کد را مشخص کنید. اگر Text message را انتخاب نمایید کد بصورت پیامک به شماره موبایل ثبت شده شما ارسال می‌شود و اگر تیک Phone call را فعال کنید، کد از طریق تماس صوتی به شما اعلام خواهد شد NEXT را بزنید.

6.کد دریافت شده را در قسمت مربوطه وارد کرده و مجدد روی دکمه NEXT کلیک کنید.

7.در نهایت با کلیک روی دکمه TURN ON فرایند احراز هویت دو مرحله‌ای برای شما با موفقیت فعال می‌شود.

احراز هویت دو مرحله‌ای

عدم ذخیره اطلاعات کاربری در مرورگرها

بسیاری از کاربران جهت دسترسی آسان به حساب ایمیل، اطلاعات ورود به ایمیل مانند نام کاربری و گذرواژه خود را در مرورگر ذخیره می‌کنند. هرچند با این روش نیازی جهت بخاطرسپاری و تایپ مجدد نام کاربری و گذرواژه در هربار ورود به ایمیل نیست ولی در صورت گم شدن تلفن همراه شما یا به ‌سرقت رفتن کامپیوتر شخصی سارقان به‌راحتی می‌توانند به محتویات پیام‌های ایمیل شما دسترسی داشته باشند.

استفاده از گذرواژه قوی و منحصربفرد

یکی دیگر از ترفندها جهت امنیت بیشتر استفاده از گذرواژه یا رمزعبور قوی جهت محافظت از اطلاعات شخصی است. شما با مراجعه به تنظیمات ایمیل حساب خود می‌توانید اقدام به تغییر گذرواژه خود کرده و رمزعبور مناسبی برای حساب ایمیل خود انتخاب نمایید. گذرواژه خود را ترکیبی از کاراکترهای مختلف اعم از حروف بزرگ و کوچک، اعداد و علائم نگارشی مانند @,#، .. انتخاب کنید. از قراردادن اطلاعات قابل حدس مانند نام‌خانوادگی، تاریخ تولد، کدملی و موارد مشابه برای رمزعبور خودداری کنید. هر چقدر رمزعبور انتخابی طولانی‌تر باشد به همان اندازه حدس زدن و هک کردن آن هم دشوارتر خواهد بود.

شناسایی دستگاه‌های متصل به جیمیل شما

برای مشاهده دستگاههایی که به حساب جیمیل شما وصل شده‌اند نیاز است مراحل زیر را دنبال کنید :

1.وارد حساب جیمیل خود شوید. در گوشه سمت راست بالای صفحه روی آیکن پروفایل کلیک کرده و گزینه Manage your Google Account را انتخاب کنید.

2.وارد تب Security شده در بخش Your devices فهرستی از دستگاه‎های متصل به حساب جیمیل خود را مشاهده می‌کنید.

3.با کلیک روی عبارت Manage devices می‌توانید دستگاههای متصل به حساب گوگل خود را مدیریت کنید. با اعمال تغییراتی در تنظیمات ایمیل می‌توانید دستگاه خاصی را از لیست مربوطه خارج کنید کافی است روی سه نقطه عمودی کلیک کرده و گزینه Sign Out را انتخاب نمایید.

دستگاههای متصل به جیمیل

افزودن شماره تماس بازیابی در تنظیمات ایمیل

اضافه کردن شماره تلفن ریکاوری در جیمیل الزامی نیست ولی با انجام این کار تا حدزیادی امنیت حساب جیمیل خود را افزایش می‌دهید. برای اینکه بتوانید شماره تلفن بازیابی را اضافه کنید یا آنرا تغییر دهید مراحل زیر را انجام دهید :

پس از ورود به حساب جیمیل خود، در گوشه سمت راست بالای صفحه روی آیکن پروفایل کلیک کرده و گزینه Manage your Google Account را انتخاب کنید.

از تب Personal info، بخش Contact info را انتخاب کنید. روی گزینه PHONE کلیک کنید.

برای اضافه کردن شماره تلفن بازیابی در این بخش add now را انتخاب نمایید. نیاز است در این مرحله رمز جیمیل خود را وارد کنید.

سپس پنجره کوچکی با عنوان Add phone نمایش داده می‌شود. شماره موبایل خود را در این بخش وارد کرده و NEXT را بزنید. توجه داشته باشید شماره تلفنی که وارد می‌کنید قابلیت پیام‌رسانی آن فعال باشد تا بتوانید کد ارسالی از گوگل را دریافت کنید.

پس از وارد کردن شماره موبایل روی GET CODE کلیک کرده تا کدی از گوگل به تلفن همراه شما ارسال شود. پس از واردکردن کد روی عبارت VERIFY کلیک کنید تا صحت کد وارد شده تایید و شماره موبایل شما در تنظیمات ایمیل جهت حفظ امنیت حساب شما ذخیره شود.

اضافه کردن شماره بازیابی

بروزرسانی نرم‌افزارها (مرورگر، سیتم عامل، نرم‌افزارها امنیتی)

بخش مهم دیگر جهت اطمینان از امنیت ایمیل به‌روز نگه داشتن برنامه‌ها و نرم‌افزارهاست. آنتی‌ویروس‌ها به‌طور مداوم سیستم شما را بررسی می‌کنند و در صورت وجود هرگونه مشکلی به شما هشدار می‌دهند. بهتر است برای مقابله با ناهنجاری‌های امنیتی نه تنها نرم‌افزارهای امنیتی بلکه هر نرم‌افزاری که در سیستم خود مورد استفاده قرار می‌دهید به‌روز باشد.

مرورگرهای قدیمی ممکن است حاوی حفره‌های امنیتی باشد، شرکت‌های ارائه‌دهنده جهت رفع نواقص امنیتی و محافظت از کاربران در برابر ویروس‌ها و تهدیدات، اقدام به ارائه نسخه جدید می‌کنند. با بروزرسانی مرورگر خود می‌توانید از این تهدیدات در امان باشید.

جمع‌بندی

افزایش امنیت ایمیل یکی از مهم‌ترین روش‌هایی است که تا حد زیادی از دسترسی هکرها به حساب شما جلوگیری می‌کند. در نوشته بالا  به برخی از مهم‌ترین و موثرترین شیوه‌هایی که می‌توانید در تنظیمات ایمیل جهت افزایش امنیت انجام دهید اشاره کردیم. سعی کنید با فعال‌سازی موارد امنیتی که در بالا به آن اشاره شد از خطر هک‌شدن در امان باشید.

5/5

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *