نکات مهم برای اعتبار بخشی به استارتاپ ها

استارتاپ

در این مقاله می‌ خوانید:

در سال‌های اخیر استارتاپ ها به بخش مهمی از چرخه اقتصاد تبدیل شده‌اند. شرکت‌های استارتاپ معمولا با هزینه‌های بالا و درآمد محدود فعالیت خود را آغاز می‌کنند، تمامی استارتاپ‌ها به نحوی از وب، موبایل، اینترنت، ایمیل و تکنولوژی‌های جدید استفاده می‌کنند تا رشد بالایی داشته باشند و به تعداد کاربران بالایی برسند. در این مقاله پس از تعریف استارتاپ به معرفی انواع آن پرداخته و ضمن بیان نکات کلیدی در راه‌اندازی استارتاپ ها به نقش ایمیل در موفقیت آن می‌پردازیم.

استارت اپ چیست

استارتاپ در زبان فارسی به کسب‌و‌کار نوپا اطلاق می‌شود که در مراحل اولیه فعالیت خود قرار دارد که با ارائه‌ی راه‌حلی خلاقانه برای رفع یک نیاز به سرعت رشد کرده و به درآمد می‌رسد.

استارت‌آپ‌ها توسط یک یا چند کارآفرین تأسیس می‌شوند که می‌خواهند محصول یا خدماتی را توسعه دهند که معتقدند تقاضا برای آن وجود دارد. استارتاپ‌ها معمولا با ریسک‌پذیری بسیار زیادی همراه هستند و از آن‌جایی که یک فرایند کارآفرینی محسوب می‌شوند، احتمال شکست و عدم موفقیت آن‌ها نیز وجود دارد.

شرکت‌های استارتاپی معمولاً کوچک هستند و توسط تعداد محدودی از موسسین یا موسس خود تامین مالی می‌شوند. این شرکت‌ها محصولات یا خدماتی را ارائه می‌کنند که تا به حال در بازار عرضه نشده‌اند یا اینکه به شکلی مناسب به بازار عرضه نشده‌اند.

انواع استارت اپ

استارت اپ محدود به یک بخش و حوزه خاصی نیست و می‌تواند شامل اکثر فعالیت‌ها و کسب‌وکارها باشد. ساختار واحد و مشخصی برای طبقه‌بندی استارت اپ‌ها وجود ندارد طبق گفته استیو بلنک، کارآفرین مشهور سیلیکون‌ولی، 6 نوع مختلف استارت اپ وجود دارد که در ادامه به توضیح مختصری در مورد آنها خواهیم پرداخت:

استارتاپ شرکت‌های بزرگ

در این دسته از مشاغل، کالاها یا خدماتی قرار می‌گیرند که به سرعت در بازار شناخته شده و قابل عرضه برای عموم مردم هستند. این نوع کسب و کارها در صورت ماندگاری و تشخیص صحیح بازار هدف، به درآمد بالایی می‌رسند. کارآفرینی و نوآوری، دو بخش بزرگ این نوع از استارت آپ است.

شرکت های بزرگ عمر محدودی دارند و برای اینکه در رقابت باقی بمانند مجبورند متناسب با تقاضای مشتریان خود از ایده‌ها و استارتاپ‌های جدیدی بهره ببرند. تغییرات در انتظارات مشتری، فناوری‌‌های جدید، مسائل مربوط به قوانین و رقبای جدید، شرکت‌های بزرگ را مجبور می‌‌کنند تا محصولات نوآورانه جدیدی را برای مشتریان جدید در بازارهای جدید ایجاد کنند. اگر شرکتی فاقد تلاش و نوآوری باشد در سراشیبی قرار گرفته و در گذر زمان فراموش خواهد شد.

استارت اپ‌های اجتماعی

نگاه این استارتاپ‌ها اقتصادی نیست و علاقه‌مند به بهتر کردن دنیا هستند. این نوع استارتاپ ها در تلاشند که جهان را به مکانی بهتر تبدیل کنند، نه به خاطر ثروت، بلکه برای یک ایده. هدف اصلی این استارتاپ ها کسب سود نیست بلکه بیشتر کمک به جامعه است و برای ایجاد یک تغییر مثبت اجتماعی و محیطی ایجاد می‌شوند از سود به دست آمده نیز برای اهداف خیریه استفاده می‌کنند که نمونه آن موسسات خیریه است.

استارت اپ‌های سبک زندگی

این استارتاپ با زندگی شخصی خود کارآفرینان در ارتباط است. در واقع فرد موسس به علت علاقه‌ شخصی خود در زندگی مانند ورزش یا موسیقی به سمت کسب و کاری متمایل می‌گردد. این نوع استارتاپ‌ها از تمایل شخصی یک فرد به استقلال و کسب درآمد از علاقه شکل می‌گیرند. در واقع علاقه‌ شخصی بر منافع اقتصادی اولویت دارد.

متاسفانه علاقه به تنهایی نمی‌تواند موفقیت در این زمینه را تضمین کند و نیاز به پشتوانه مالی و نقشه‌ مناسب نیز وجود دارد. اغلب اوقات فرد موسس بسیار مایل و مشتاق است اما بر زمینه‌های مدیریتی تسلط کافی ندارد. به همین جهت نیاز به فردی متخصص علاوه بر خود موسس نیز وجود دارد تا بتواند این استارت آپ را بهتر هدایت کند. انگیزه و خلاقیت، دو عنصر مهم شکل گیری استارتاپ‌های سبک زندگی هستند.

استارت اپ‌های کسب‌و‌کارها کوچک

این نوع کسب و کارها معمولاً با هدف رفع بیکاری تشکیل می‌شوند و به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ احتیاج ندارند. اغلب یک خانواده مالک آن هستند و برای تامین مخارج خانواده راه‌اندازی می‌شود. دارای اهداف بزرگ و رویایی نیست. عموماً از دفتر کوچکی شروع می‌شود و اولین مشتریان آن آشنایان هستند. طبق آمار موجود بیش از نیمی از این کسب و کارها، قبل از رسیدن به نقطه اوج خود با شکست مواجه می‌شوند و طول عمر کوتاهی دارند، متاسفانه احتمال شکست این کسب و کارها بسیار بالاست. علت این شکست نیز نداشتن طرح مناسب کسب و کار و افق دید قوی موسسان است.

استارت اپ‌های قابل خرید

برخی از کارآفرینان به جای تاسیس یک استارتاپ و همراهی آن تا موفقیت ترجیح می‌دهند ایده خود را به نقطه قابل قبولی رسانده و سپس آن را بفروشند. این نوع از استارتاپ ها با هدف جذب و ادغام در شرکت‌های بزرگتر تاسیس می‌شوند که از رایج‌ترین انواع استارتاپ ها بوده و اغلب بر حوزه تکنولوژی تمرکز دارند.

استارت اپ‌های مقیاس پذیر

پایه‌گذاران استارتاپ‌های مقیاس پذیر اعتقاد دارند ایده‌ آنها، دنیا را تغییر خواهد داد. آنها می‌خواهند به سرعت ایده‌های خود را اجرایی کرده و برای این کار به حجم زیادی از سرمایه‌ نیاز دارند از این رو این استارتاپ ها معمولا به دنبال ترغیب سرمایه‌گذاران هستند. کارآفرینانی که سراغ این نوع استارتاپ می‌روند به پتانسیل‌های ایده خود برای جهانی شدن و ایجاد تغییرات بزرگ ایمان دارند. این نوع استارتاپ نیازمند تحقیقات کاملی از بازار برای شناسایی فرصت‌های قابل‌بهره‌برداری بازار است.

راه‌اندازی این دسته از استارتاپ‌ها مستلزم باور قوی از سمت صاحبان ایده است. شرکت‌های مشهور در حوزه فناوری مانند فیسبوک و گوگل در این دسته از انواع استارتاپ قرار دارند.

نکات کلیدی در راه اندازی استارتاپ ها

با درنظرگرفتن نکات زیر می‌توانید یک استارت اپ موفق راه‌اندازی کنید:

– قبل از شروع و راه‌اندازی استارتاپ تحقیقات زیادی در مورد ایده و خدمات خود انجام دهید.

– ایده‌ایی را برای استارتاپ خود درنظر بگیرید که به آن علاقمند هستید و در زمان مناسبی به بازار عرضه شده باشد.

– تامین بودجه و هزینه‌ها، ایجاد تیم و برقراری روابط از جمله مواردی است که نقش مهمی در ایجاد استارتاپ دارند.

– در شروع کار سراغ بازارهای بزرگ نروید و از بازاهای کوچک برای تست محصول خود استفاده کنید.

– تاثیر شبکه‌های اجتماعی روی کسب‌و‌کار خود را دست کم نگیرید. از این طریق می‌توانید افراد زیادی را به برند خود وفادار کنید.

ایمیل مارکتینگ و نقش آن در موفقیت استارتاپ ها

یکی از شیوه‌ها برای تبلیغ محصولات و خدمات  استفاده از ایمیل است. ایمیل مارکتینگ یک روش مستقیم بازاریابی است که در آن به واسطه ایمیل ، اطلاعاتی درباره محصولات و خدمات خود به مخاطبان ارائه می‌دهید. ایمیل مارکتینگ یکی از روش‌های مهم در بازاریابی آنلاین برای استارتاپ ها است. در ادامه به نکات مهم ایمیل مارکتینگ برای استارتاپ ها می‌پردازیم:

– محتوای ایمیل مناسب و با ارزش باشد. ایمیل ارسالی باید حاوی اطلاعات ارزشمند و جذابی باشد تا احتمال اینکه کاربر در آینده ایمیل‌های شما را باز کند افزایش یابد.

– شخصی‌سازی پیام‌های ایمیل سبب افزایش وفاداری و حفظ مشتری شده و در پی آن افزایش فروش و درامد را به همراه خواهد داشت.

– ارسال ایمیل در زمان مناسب. در ابتدا باید ببینید جامعه هدف شما چه افرادی هستند و نحوه انجام فعالیت آنها چگونه است و ایمیل ارسالی را طوری تنظیم کنید که در ساعت‌های پر ترافیک ارسال شود تا امکان باز کردن آن توسط کاربر افزایش یابد.

– قرار دادن لینک عضویت و ثبت‌نام از طریق ایمیل به کاربر این امکان را می‌دهد که با میل و خواسته خود ثبت‌نام را انجام داده و امکان اسپم شدن ایمیل های ارسالی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

– صفحات شبکه‌های اجتماعی خود را داخل ایمیل به مخاطبان خود نشان دهید و از این طریق از مخاطبان بخواهید در خبرنامه عضو شوند.

جمع‌بندی

با توجه به فراگیر شدن انواع کسب‌وکار، یکی از موارد ضروری برای هر کارآفرینی، آشنایی کامل با مفهوم و انواع استارتاپ است.  استارتاپ ها بازه وسیعی از محصولات و خدمات را در برمی‌گیرند که در عین نوآوری، نیازها و مشکلات جامعه را رفع می‌کنند. اولین و مهم‌ترین اصل برای ساخت استارتاپ داشتن ایده خلاقانه است. ما در این مقاله به برخی نکات کلیدی برای راه‌اندازی استارتاپ ها اشاره کردیم که امیدواریم برایتان مفید باشد.

5/5

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *