تحریم اینماد توسط کسب و کارهای اینترنتی

حذف اینماد

در این مقاله می‌ خوانید:

اینماد چیست؟

اینماد(enamad) یا نماد اعتماد الکترونیکی، نمادی است که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به سایت‌های فروش آنلاین محصولات  و خدمات ارائه می‌شود. در واقع اینماد مجوزی است که باعث قانونی شدن کسب و کارها و فروشگاه‌های اینترنتی می‌شود و سبب می‌شود که کاربران خریدهای خود را با خیال آسوده‌تری انجام دهند و اعتماد و اطمینان کاربران نسبت به خریدهای غیرحضوری و آنلاین از سایت افزایش می‌یابد.

 نماد اعتماد الکترونیک

اینماد در اوایل دهه 90 با هدف جلب اعتماد افراد توسط دولتمردان پایه‌گذاری شد ولی امروز به یکی از معضلات پیش و روی کسب و کارهای اینترنتی تبدیل شده و مانع جدیدی برای کسب و کارهای اینترنتی به شمار می‌رود و اختلالاتی در فعالیت آنها بوجود آورده است.

قانونمند کردن فضای کسب‌وکارهای اینترنتی به هر نحوی که بتواند مانع فعالیت‌های غیرقانونی و غیر مجاز شود، موثر و مفید است و می‌تواند منجر به بهبود فضا و افزایش اعتماد مردم به استفاده از خدمات اینترنتی شود. بسیاری از کارشناسان فعال در حوزه اقتصادی معتقدند که دریافت اینماد باید کاملا اختیاری بوده و هیچ اجبار و الزامی برای دریافت آن نباشد.

این مجوزها مشکلات زیادی را برای کسب و کارها بوجود ‌آورده و فضای کسب و کار را سخت‌تر می‌کند. برخی از فعالان حوزه کسب و کارهای نوین معتقدند باتوجه به اینکه گسترش تجارت الکترونیک برای اقتصاد ایران خیلی مهم است بهتر است شرایط آسان شود نه اینکه مانعی برای رشد کسب و کارهای مجازی باشد و بجای اجبار بهتر است فرهنگ‌سازی انجام شود، اعتماد و شفافیت در این فضا هم تقویت شود.

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بعد از واکنش‌های متعدد نسبت به دریافت اجباری اینماد، اعلام کرد که امکان دریافت اینماد حداکثر در ده دقیقه امکانپذیر است در حالی که پیش از این زمان 3دقیقه‌ایی برای دریافت اینماد توسط این مرکز مطرح شده بود در صورتی که در چنین زمان اندکی امکان اجرایی شدن این فرایند ممکن نبود.

الزام دریافت اینماد برای کسب و کارهای آنلاین

پیرو آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی مصوب هیات دولت دوازدهم، شرکت‌های پرداخت‌یار ملزم به دریافت نماد الکترونیکی (اینماد) از مشتریان خود هستند. مصوبه مذکور به معنی «الزام اینماد برای تمامی کسب‌وکار‌های اینترنتی» است. دلیل اصلی این تصمیم به جلوگیری از پولشویی در شرکت‌های پرداخت‌یاری عنوان شده است.

شرایط دریافت اینماد

اخذ اینماد برای کسب و کارها شرایط و ضوابط از پیش تعیین شده‌ای دارد و شروط اولیه آن این است که

سایت، حتماً فروش آنلاین داشته باشد.

محصولی که در سایت وجود دارد، دارای قیمت و توضیحات کاملی باشد.

نماد اعتماد به نام مالک دامنه ثبت می‌شود.

مدیر یا موسس فروشگاه اینترنتی برای دریافت اینماد باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشد.

انواع مختلف اینماد

در حال حاضر نماد یک ستاره و دو ستاره اعطا می‌گردد. نماد اعتماد دو ستاره بالاترین درجه اعتماد خرید اینترنتی برای کسب‌وکارهای آنلاین می‌باشد. تعداد ستاره‌های بالاتر نشان دهنده سطح بالاتر اعتماد و کیفیت بهتر عملکرد وب‌سایت است. نماد اعتماد الکترونیک دو ستاره در حال حاضر بالاترین درجه قابل اعطا از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ایران است.

برای تهیه نماد اعتماد دوستاره چک لیستی از سمت اینماد ارائه می‌شود که باید تکمیل گردد، که لازمه آن داشتن گواهینامه امنیتی  است.

می‌توان گفت تنها تفاوت نماد تک ستاره و دو ستاره داشتن گواهینامه است. نماد اعتماد الکترونیکی دو ستاره یعنی نه تنها وب‌سایت شما معتبر است، بلکه از لحاظ امنیتی هم در سطح بسیار بالایی است.

چالش‌ها و مشکلات پیش رو

یکی از مشکلات اصلی اینماد که از همان ابتدای کار نیز مطرح شده بود و پاسخ دقیقی نیز برای آن وجود ندارد، وجود پنج ستاره در آن است. در حالی که شما به عنوان یک کسب‌وکار، در حال حاضر تنها می‌توانید دو ستاره دریافت کنید.

قوانین مربوط به نماد اعتماد الکترونیکی، قدیمی هستند و در طول سال‌های فعالیتش بروزرسانی نشده‌اند این در حالیست که فضای آنلاین به سرعت در کشور در حال گسترش و تغییر و تحول است.

بانک مرکزی فقط به کسانی درگاه پرداخت می‌دهد که اینماد داشته باشند، که این مسئله مشکلاتی را برای فعالان کسب و کارهای اینترنتی به همراه خواهد داشت. زیرا متولیان اینماد این حق را به خودشان می‌دهند که تنها به برخی از کسب‌وکارها اجازه به وجود آمدن و فعالیت بدهند اگر تشخیص نادرستی انجام شود حق و حقوق افراد زیادی پایمال می‌شود و کسب و کارها  خسارت‌های فراوانی متحمل می‌شوند.

5/5

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *