انواع ایمیل را بیشتر بشناسید و با کاربرد هرکدام آشنا شوید

ایمیل چیست

در این مقاله می‌ خوانید:

ایمیل (Email) خلاصه عبارت Electronic Mail یا نامه الکترونیکی است که با عناوین دیگری همچون رایانامه یا پست الکترونیک نیز در میان کاربران شناخته شده است. در واقع ایمیل همان نامه‌هایی است که در گذشته از طریق پست ارسال می‌شد ولی اکنون توسط ابزارهای دیجیتال ارسال می‌شود که فرستادن متن، تصویر و فایل‌های صوتی هم توسط ایمیل امکان‌پذیر است، ارسال ایمیل در مقایسه با ارسال نامه از طریق پستی بسیار ساده‌تر و آسان‌تر است.

ایمیل یکی از پرکاربردترین ابزارهای ارتباطی در جهان است و دنیای ارتباط امروزی بدون ایمیل کاملا ناقص خواهد بود. برای داشتن ایمیل شما می‌توانید از طریق سایت‌هایی که خدمات انواع ایمیل را به‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهند مانند گوگل، یاهو، اوت لوک و پروتون یا سایر سرویس دهنده‌ها اقدام به ساخت ایمیل نمایید یا اینکه از طریق خرید هاست و سرور از سایت‌های اختصاصی، ایمیل اختصاصی برای خود داشته باشید.

انواع ایمیل رایگان

شرکت‌های خارجی و داخلی زیادی وجود دارند که ایمیل‌های رایگان در اختیار همه قرار می‌دهند.

از بهترین و برترین شرکت‌های ارائه‌دهنده انواع ایمیل رایگان خارجی می‌توان به سرویس ایمیل رایگان یاهو، هات‌میل و گوگل اشاره کرد. یاهو یکی از اولین سرویس‌های ایمیل در جهان است که محبوبیت زیادی در بین کاربران دارد. هات میل متعلق به شرکت مایکروسافت است و جیمیل یک سرویس ایمیل رایگان، ساده و کاربرپسند متعلق به شرکت گوگل است.

از دیگر سرویس‌دهنده‌های ایمیل، زوهو میل نیز یکی از جدیدترین‌ها به حساب می‌آید که گزینه مناسبی برای کسب و کارهای کوچک است. همچنین پروتون میل از امن‌ترین سرویس‌های ایمیل محسوب می‌شود زیرا یک سرویس ایمیل رمزنگاری شده است و به امنیت و حریم شخصی کاربران خود اهمیت زیادی می‌دهد.

سرویس‌های ایمیل رایگان داخلی

برای حفظ امنیت اطلاعات و جلوگیری از نشت اطلاعات شهروندان ایرانی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و چندین شرکت ایرانی وارد کار شدند و سرویس‌های‌ ایمیل ایرانی راه‌اندازی شد. از این میان می‌توان به پست الکترونیکی ایران که توسط وزارت ارتباطات راه‌اندازی شده و یکی از شناخته شده‌ترین سرویس‌های ایمیل بومی است اشاره کرد. پست الکترونیک چاپار، ایمیل فارسی، وطن میل و صبا میل نمونه‌ای از شرکت‌های ارائه‌کننده انواع ایمیل هستند که می‌توانید بصورت کاملا رایگان در آنها ثبت نام نمایید.

توجه داشته باشید که ایمیل‌های رایگان ابزار مناسبی برای ارسال اطلاعات مهم و حساس نیستند و ارائه دهندگان این خدمات رایگان به هیچ عنوان امنیت اطلاعات شما را تضمین نمی‌کنند. از طرفی امکان اسپم شدن ایمیل‌های ارسالی از دامنه ایمیل‌های رایگان وجود دارد و هیچ تعهدی در قبال رسیدن ایمیل شما به گیرنده وجود ندارد.

ساخت انواع ایمیل

همانطور که در بالا اشاره شد سایت‌های مختلفی برای ثبت‌نام و ساخت ایمیل وجود دارد که برخی از آنها بصورت رایگان و برخی بصورت پولی این خدمات را ارائه می‌دهند.

جیمیل یکی از محبوب‌ترین ارائه‌دهندگان سرویس ایمیل است. با توجه به رایگان بودن امکانات اولیه این سرویس، کاربران زیادی از آن استفاده می‌کنند. برای ساخت ایمیل نیاز است در مرحله اول وارد سایت www.gmail.com شوید و روز گزینه create an account کلیک کنید سپس اطلاعات شخصی خود مانند نام، نام خانوادگی، آدرس ایمیل موردنظر و گذرواژه خود را وارد نمایید. در مرحله بعد و پس از واردکردن شماره موبایل کد احرازهویت به شما پیامک می‌شود که نیاز است آن‌را در کادر مربوطه وارد نمایید. در انتها نیز قوانین و مقررات گوگل به شما نمایش داده می‌شود که با انتخاب گزینه I agree آنها را تایید کرده و حساب جیمیل شما ساخته می‌شود.

آموزش ساخت انواع ایمیل بصورت تصویری و گام به گام در مقاله نحوه ی ایمیل زدن در یاهو و جیمیل توضیح داده شده است.

ایمیل شخصی

در دنیای دیجیتال امروز کمتر شخصی پیدا می‌شود که ایمیل شخصی نداشته باشد. بیشتر کاربران و صاحبان کسب و کار برای اینکه بتوانند کارهای خود را براحتی از طریق اینترنت انجام دهند نیاز است که یک ایمیل شخصی برای خود داشته باشند. برای داشتن ایمیل شخصی می‌توانید از طریق سایتهایی که بصورت رایگان خدمات ایمیل ارائه می‌دهند اقدام کنید یا روی دامنه شخصی خود که معرف کسب و کار و تجارت شماست یک ایمیل داشته باشید. برای اینکه بتوانید یک ایمیل با دامنه شخصی داشته باشید نیاز است که دامنه موردنیاز با نام دلخواه و پسوند دلخواه خود را ثبت و خریداری نمایید همچنین برای میزبانی ایمیل‌ها لازم است یک هاست خریداری نمایید.

انواع ایمیل

ایمیل شرکتی و سازمانی

برای اغلب شرکت‌ها، سازمان‌ها و کسب و کارهای نوپا، رقابت بدون حضور در فضای مجازی تقریبا غیرممکن است باتوجه به اینکه اغلب کسب و کارها ایمیل را برای ارتباطات خود ترجیح می‌دهند داشتن یک ایمیل حرفه‌ای برای شرکت‌ها و سازمان‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد و اعتبار خاصی به آنها می‌دهد. در ادامه توضیحات مختصری در مورد انواع ایمیل شرکتی و ایمیل سازمانی ارائه شده است.

ایمیل شرکتی

شرکت‌ها و سازمان‌های مطرح و صاحب نام نباید از ایمیل‌های عمومی و رایگان استفاده کنند و از ایمیل‌های تحت دامنه خود استفاده نمایند که به برند تجاری آنها اشاره کند. ارسال ایمیل با ایمیل شرکتی مزایایی برای شرکت شما دارد اینکه همزمان با ارسال ایمیل، نام شرکت شما در میان مشتریان شناخته شود و به برندسازی کسب و کار شما هم کمک می‌کند.

به‌طور کلی شرکت‌ها و سازمان‌هایی که از آدرس ایمیل اختصاصی استفاده می‌کنند به مشتریان و کاربران این حس را منتقل می‌کنند که با مجموعه‌ایی بزرگ و حرفه‌ایی مواجه هستند.

ایمیل شرکتی علاوه بر اینکه باعث افزایش اعتبار شرکت در میان مشتریان می‌شود در مدیریت بخش‌های مختلف شرکت و تقسیم کارها نیز بسیار حائز اهمیت است. مثلا بخش‌های مختلف شرکت مانند مدیریت، کسب و کار، پشتیبانی هرکدام دارای ایمیل سازمانی ویژه خود هستند. برای آشنایی با انواع ایمیل شرکتی و روش‌های ساخت ایمیل شرکتی می‌توانید مقاله ایمیل شرکتی چیست را مطالعه نمایید.

ایمیل سازمانی

یکی دیگر از انواع ایمیل ، ایمیل سازمانی است، سرویس ایمیلی که به‌طور اختصاصی برای یک سازمان راه‌اندازی می‌شود و حساب‌های کاربری آن تنها در اختیار کارمندان آن سازمان قرار می‌گیرد. برای ساخت ایمیل سازمانی لازم است سازمان یک دامنه اختصاصی داشته باشد. در مرحله بعدی نیاز است با اعمال تنظیماتی در DNS، سرویس ایمیل سازمانی خود را به سایر سرویس‌دهندگان ایمیل معرفی نماید.

دلایل زیادی برای داشتن ایمیل سازمانی وجود دارد که از مهم‌ترین مزایای ایمیل سازمانی می‌توان به موارد استاندارد سازی آدرس ایمیل، کمک به برندسازی سازمان یا شرکت مربوطه، امکان ایجاد حساب کاربری ایمیل به تعداد کارمندان سازمان و …اشاره کرد.

اگر شرکت یا سازمان شما برای حرفه‌ای‌تر شدن برند و همچنین استفاده از سایر مزایای ایمیل سازمانی خواهان خرید ایمیل سازمانی است می‌توانید توضیحات تکمیلی را در مقاله ایمیل سازمانی چیست مطالعه نمایید.

نکات امنیتی در ساخت انواع ایمیل

برخی افراد ایمیل را گزینه مناسبی برای ارسال اطلاعات حساس و محرمانه می‌دانند اما استفاده از ایمیل ممکن است برای کاربران خطرات امنیتی داشته باشد که با رعایت موارد زیر می‌توان تاحد زیادی به مقابله با این خطرات پرداخت:

– از رمزعبورهای قوی و پیچیده استفاده کنید که حدس‌زدن آن به‌سادگی امکان‌پذیر نباشد.

– هنگام ساخت انواع ایمیل در هریک از سایت‌های ارائه‌دهنده خدمات ایمیل، به پرسش‌های امنیتی که در طی فرایند ثبت‌نام از شما پرسیده می‌شود بدرستی پاسخ دهید تا هنگام فراموشی گذرواژه با پاسخ‌گویی به آنها بتوانید حساب ایمیل خود را بازیابی کنید.

– برای ساخت ایمیل از حروف، اعداد و دیگر علائم با ترکیب منحصر به فرد استفاده کنید. با ساخت یک آدرس ایمیل پیچیده کار هکرها برای ارسال هرزنامه و هدف قراردادن پست‌‌الکترونیک شما دشوارتر خواهد شد.

بهترین نوع ایمیل

شرکتهایی که سرویس ایمیل ارائه می‌دهند دارای یکسری ویژگی‌ها و خصوصیات استاندارد می‌باشند در ادامه عواملی که در انتخاب بهترین نوع سرویس ایمیل به شما کمک می‌کند اشاره شده است:

ارسال و دریافت ایمیل بدون هرگونه خطا و مشکل

یکی از دغدغه‌های افراد و کسب و کارهای امروزی که از ایمیل برای ارتباطات خود استفاده می‌کنند، دریافت ایمیل‌های ارسالی آنها توسط گیرندگان می‌باشد. بنابراین اگر موضوع اسپم نشدن ایمیل‌های ارسالی برای شما اهمیت دارد بهتر است از یک سرویس ایمیل مطلوب و پایدار استفاده نمایید.

 پشتیبانی مداوم و پیوسته

شرکتهایی که بصورت 24ساعته آماده ارائه هرگونه خدمات پشتیبانی به کاربران خود هستند گزینه مناسبی برای خرید سرویس ایمیل می‌باشند زیرا در صورت مواجهه با هرنوع مشکلی می‌توانید سوالات خود را از آنها بپرسید.

امنیت

برای حفظ امنیت ایمیل لازم است رویکردی محتاطانه داشته باشید. اطلاعاتی که در یک ایمیل ارسال می‌شود ممکن است اهمیت زیادی داشته باشد بنابراین علاوه براین که باید تمامی تنظیمات امنیتی را برای حساب‌های ایمیل خود انجام دهید شرکتی که خدمات سرویس ایمیل را از آن دریافت می‌کنید هم متقابلا باید در برابر محرمانگی اطلاعات و عدم دسترسی ناخواسته به اطلاعات کاربران اقدامات لازم را انجام دهد.

جمع‌بندی

همانطور که اشاره شد شرکت‌های داخلی و خارجی زیادی وجود دارند که انواع ایمیل را با امکانات متفاوتی در اختیار کاربران قرار می‌دهند. شما هم بسته به نوع نیاز شرکت و سازمان خود می‌توانید از خدمات هریک از شرکت‌های فعال در این حوزه استفاده نمایید. در انتها به این نکته توجه داشته باشید که رعایت نکات امنیتی هنگام ساخت انواع ایمیل شما را تا حد زیادی در برابر حملات مصون نگه خواهد داشت.

5/5

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *